- Project Runeberg -  Illustreret norsk literaturhistorie / Bind II (1ste halvbind) /
128

(1896) [MARC] [MARC] Author: Henrik Jæger, Otto Anderssen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128 Andet tidsrum 1830—1845.

afveien for dette kjæmpeværk, men prøve at følge dets gang og
trænge ind i dets ledende ideer. Digtet er delt i tre hovedafsnit,
hvis overskrifter i den oprindelige udgave gjentog titelens tre
hovedord. I omarbeidelsen kaldes de derimod «Skabelsen»,
«Forvildelsen» og «Frelsen».

Første afsnit begynder, netop som jorden er bleven dannet.
Sky hyllet, dampende og øde ruller den hen gjennem rummet,
medens to aander svæver over den og betragter den. Den ene er
Phun-Abiriel, «en tvivlfuld, dristig Aand eller Engel» (1830), «en
skeptisk-kraftfuld Aand» (1845). Den anden er Ohebiel, «en Aand,
besjelet af mild Tilbøielighed eller Kjærlighed».

Begge hører til de yngste og derfor ogsaa til de laveste blandt
aander. De har gjennemlevet jordlivet paa en anden klode og er
netop bleven befriede fra dette jordlivs lænker, da de bliver vidne
til den nye jords dannelse:*

«Phun-Abiriel

Se Rummets bugnende Bug har atter
en ny Verden født: en ny Gaade.

Ohebiel
Nedknæl, tilbed i Guds friske rygende Fodspor!

Phun-Abiriel
Er Gud i denne Klump? Skal den tilbedes?

Ohebiel
Han Dyndet har belivet Se det aander!»

Allerede disse aabningsrepliker betegner med slaaende klarhed
de to aanders væsen. Abiriel er en mandlig aand, tvivlende,
forskende, utilfreds, Ohebiel er en kvindelig aand, fuld af ømhed og
tilbedelse. Han er misfornøiet med sin ufuldkomne viden, han vil
se den gud, som han ikke forstaar, og hvis gjerninger ikke er
ham nok:

*" HARTVIG LASSEN — og senere O. SKAVLAN — har paavist, at afvigelserne
mellem iste udgave og omarbeidelsen væsentlig er formelle. Jeg citerer derfor
stadig den omarbeidede udgave. En anden sag bliver det senere, hvor WELHAVEN’S
kritik af digtet behandles.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:49:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilnolihi/2/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free