- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
154

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154 ioo I ingen annan är frälsning

släcktes i Kristi död, aldrig från evighet varit till utan
av evighet varit släckt genom Guds förutseende av Kristi
offer. Så vitt jag begriper något, vore det väl denna åsikt,
som skulle utgöra en förnekelse av Guds vrede. Ty läran
om en vrede, som blivit släckt, förr än den blivit till, ja
som släcktes, förr än den sak blev till, som skulle hava
framkallat vreden, den måtte väl förneka Guds vrede, om
någon lära gör det.

Vad vidare angår den omtalade åtskillnaden mellan
synden och syndaren, så vore det visserligen orimligt och
obibliskt, om en sådan åtskillnad lärdes, att synden kunde
vara till såsom något för sig själv, avsöndrat från
syndaren, så att t. ex. Gud skulle kunna "kasta synden till
helvetet och skona syndaren". Någon antydan om en sådan
åtskillnad förekommer ock ingenstädes i vad jag skrivit,
utan den är mig helt och hållet pådiktad alldeles såsom
den där förnekelsen av Guds vrede. Tvärtom har jag med
största allvar betonat det, i :o) att synden icke är till för
sig själv utan endast hos en person, som syndar, 2 :o) att
därföre Guds hat till synden icke annorledes är till än
såsom vrede över syndare, 3 :o) att fördenskull Guds vrede
över syndaren såsom syndare är lika oföränderlig som
hans hat till synden, samt 4:0) att syndarens frälsning
från vreden endast kan ske genom hans rättfärdiggörelse
o. s. v. Däremot är alltid på Bibelns grund en skarp
åtskillnad mellan synden och syndarens person (såsom
människa) att fasthålla. Ville man upphäva denna åtskillnad,
då skulle man ju icke kunna säga, att Gud älskar syndare,
att Kristus är kommen att frälsa syndare, utan att med
detsamma säga, att Gud älskar synden, att Kristus är
kommen för att frälsa synden. En sådan åtskillnad mellan syn-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free