Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
^tret.
kunster (i hvilken henseende jeg henviser til min Af^
handling om Malerkunsten i Persens), hvorimod To-
nens og Ordets kunst ikke staaer paa Illusionens
Stand-punkt. Da nn det fremftilte Sknefpil beroer paa
Illusion, faa kan den ifolerede Mimik frembringe en
egen Sknefpilart (Balletten), den ifolerede Recitation
derimod ingen. Men da paa den anden Side S
kne-spillet dog allerede fom faadant indbefatter en høiere
Idealitet end den blotte Illnsion, faa sinder her igjen
et faadant concret Forhold Sted, at den enkelte Side
just ikke i strengest Forstand kan blive felvstændig ikke
i sin allernøgneste Abstractiøn, men nødvendig maa tage
hjelp fra den modfatte Side. Mimiken behøver derfor
at ledfages af Tonernes knnst, og vilde være abfolnt
virkningsløs nden denne hjelp, ligesom paa den anden
Side den blotte Declamation eller Eoncertsang ikke kan
være totalt berøvet det mimiske Udtryk.
Af Balletten fordrer man derfor, at alt Indhold
og al ^ehalt skal komme frem nnder Formen af det
Synlige; Mnsikens ledsagelse skal ikke indsmngle et
nyt Element, som ikke gjælder for ^iet, menknn skjænke
det Synlige dets Forklaring, og hæve det til en høiere
Idealitet end dets egen. Balletten fremstiller, paa den
dramatiske kunsts Standpnnkt, den synlige Verdens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>