Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
teatret.
raadende Magt, en Stræben, der — som enhver
anden ^ altid staaer Fare for at gaae over sin
^rændfe^ i den sranske Tragedie skete Dette derved, at
Ordet kom paa rhetoriske Afveie, lyriken forvandlede
sig til en Rhetorik, i hvis Monotonie den brogede
Eharacteer-Mangfoldighed affalmede til et jevnt ^raat.
Den famtidige franske E o medie lykkedes det bedre at
vedligeholde denne Stræben i dens Reenhed.
Moliere, nbetinget den største af alle Eomediedigtere,
er Ordet kommet til sin Ret fom hos ingen andens i
de Balletfcener, han hyppig indfører i sine Stykker,
lader han fordetmeste Ordet falde bort, vistnok af
Refpect for det, da han ikke vil nedværdige det til
Indiskerens. hø^ hølderg derimod er der endnu Ad^
skilligt, fom tyder paa den omtalte uopløste Eenhed af
de forskjellige dramatiske Momenter^ hos ham er det
derfor ikke ualmindeligt, at Ordet bliver indifferent,
f. Er. i Iulelegene i Iulestuen og i skere andre, fra
Virkeligheden nmiddelbart optagne Situationer, hvorimod
han i Maskeraden og i kildereisen har ester Molieres
Erempel henlagt slige for Oiet gjældende h^ndl^nger
til Interme^er, fom ere nden Tale^ og det er derfor
et eolosfalt Misgreb ved vort Theater, at man ved
de sidste Opførelser as kildereisen har sordristet sig til
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>