- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
25

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - Söndagen efter jul

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

25

Josef och Maria voro fattiga. Då skickade Gud österns vise, vilka
skänkte guld, så att det räckte för resan men icke heller för längre
tid. Efter återkomsten till Palestina fingo de sitt uppehälle genom
arbete först av Josef och sedan av Jesus, som ock kallades
timmermannen, vilket visar, att även han har timrat. Mark. 6:3.
Alltsammans är en kedja av underverk; men Herren begagnar sig
därvid av naturliga medel.

"Och han stod upp och tog barnet och dess moder med sig och
kom in i Israels land". — Han lydde sin Gud och for till Egypten;
och han for icke heller därifrån, förrän han fiek tillsägelse att resa.
Men då stod han upp och kom till Israels land. ’ ’Men när han
hörde, att Arkelaus var rådande över Judéen i sin faders, Herodes,
ställe, räddes han att fara dit, och sedan han hade fått
uppenbarelse i en dröm, for han bort till Galileens trakter".

De tre flyktingarna voro under Guds synnerliga ledning och
vård. Det var ju särskilt uppmuntrande och trosstärkande. Men
det uteslöt dock icke rädsla. Josef räddes för att fara till Judéen.
Förmodligen ämnade han fara till Betlehem. Och Herren hade icke
namngett någon plats utan endast sagt, att han skulle fara till
Israels land. Det hade ju varit roligt och tryggt för Josef och
Maria, om de även redan i Egypten hade fått veta, till vilken plats de
skulle fara. Och det hade ju icke varit besvärligt för Gud att
uppenbara även det på samma gång, som han uppenbarade, att han
skulle återvända till sitt land. Men det gjorde icke Gud. Här
synes han något ofullständig i sin uppenbarelse. Och det tycka vi
ofta, att han är. Även då han behagat giva oss vissheten om, att
han skall hjälpa oss i våra trångmål, blir det oss ofta omöjligt att
våga lita på honom, emedan han icke på förhand säger oss tiden
och sättet för hjälpen, som ofta dröjer ända in i det yttersta, så
att vi bliva oroliga och rädas ganska mycket. Den, som dock icke
har annan råd än tro på Herren, får dock erfara hans trofasthet.
Den, som hoppas på Herren, skall aldrig komma på skam".

Efter Herodes död vart hans rike delat mellan hans tre söner
Arkelaus, Herodes Antipas och Filippus. Den ogudaktige Arkelaus
erhöll Judéen, Samarien och Iduméen, Antipas erhöll Galiléen och
Peréen, och Filippus erhöll Batama, Trakonitis och Auranitis.

Josef räddes att komma under den ogudaktige Arkelaus välde.
I rätt tid fick han dock ytterligare uppenbarelse om, vart han skulle
resa. Och han kom och bosatte sig i en stad, som heter Nasaret,
på det att det skulle fullbordas, som var sagt genom profeterna:
"Nasaré skall han kallas". Hur mörkt det såg ut för Josef och
Maria både under flykten till Egypten och återfärden, så
fullkomnades dock skrifterna •— det var icke farligare än så.

Nasaret var ett litet föraktat ställe, så att den älsklige
Natanael frågade: "Kan något gott vara från Nasaret?" På en sådan
föraktad plats skulle härlighetens Herre växa upp. Det är Herrens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free