- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
64

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - 3 Söndagen i Fastan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64

Jesus jngår icke på något svar på denna folkets fråga utan
söker åter att med sitt tal föra dem till besinning, sägande: ’ ’En
gärning gjorde jag, och alla förundren I eder". Här syftar Herren
på det underverk, han gjorde, då han botade den sjuke marmen vid
Betesda damm. Denna välgärning mot den sjuke måste ju väcka
förvåning, men det är oftast långt mellan förvåning och sann tro.
På samma sätt sker det ännu i världen: Otron vill icke erkänna
Guds verk. Är otron långt kommen och tror sig ha jordmån därför,
så förnekar den t, o. m. Guds tillvaro, fastän hela skapelsen
predikar högt om Guds visdom och makt. Men passar det icke att gå
så grovt tillväga, så vet man åtminstone att förneka de underverk,
som Herren gör med syndare, då han väcker dem ur syndens
döds-dvala och för dem till liv och frid i Gud.

I stället för att giva Herren den ära, som honom tillkommer,
anklagade de Jesus för att vara lagbrytare, därför att han helat en
stackars lidande människa på sabbaten. Nog måste man här
beundra den förbarmande frälsarekärlek, som, i stället för att slunga
sina vedersakare in i fördärvet, milt upplyser dem om, att han icke
hade brutit mot Mose lag i denna sin barmhärtighetsgärning och
därför säger: "Fördenskull har Moses givit eder omskärelsen — •—
— och I omskaren en människa på sabbaten" —, på det att Mose
lag icke må brytas. Det var i Mose lag bestämt stadgat, att varje
gossebarn skulle omskäras, då det var åtta dagar gammalt, och det
inträffade ju ofta, att den åttonde dagen efter födelsen var en
sabbat. Om det nu var rätt och enligt med Mose lag att omskära på
sabbaten, hur kunde de då med skäl vredgas på honom, därför att
han gjorde hela människan helbrägda, på sabbaten?

Det motstånd, som Herren personligen rönte, går igen i alla
tider. Man arbetar nu energiskt på att förklara de underverk, han
gjorde, vara naturliga tilldragelser, och där man icke kan få någon
naturlig förklaring därpå, där söker man att förneka dess
verklighet. Allt detta har sin orsak i det guds- och kristushat, som bor i
varje till hjärta och öron oomskuren människa.

Många säga sig söka sanningen och göra ingenting annat än
söka efter bevis för, att Jesus icke är Kristus. Ja, man lägger sig
mycken vinning om att få fram bevis för, att ordet om vår
Frälsares namn, person och gärningar icke är tillförlitligt. Till en viss
tid kan man vara neutral och icke yttra sig för eller emot, men den
ställningen blir icke i längden hållbar. Förhållandena gestalta sig
så, att man måste fram med det, som är sjäva sinnets art. Guds eget
ord sörjer för, att människans storslagna neutralitet icke kan
försvaras. Den, som icke är med, han är emot, det uppenbaras förr
eller senare. Hade folket följt den överbevisning, som det fick av
Jesu ord och gärningar, och rannsakat skrifterna för att se, om hans
framträdande var i överensstämmelse med profetiorna, så skulle
de snart blivit saligt överraskade av att i den föraktade "nazaréen"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free