- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
278

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra årgången - Palmsöndagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

278

en daglig trostillägnelse, då äro vi ock bekväma att till välsignelse
äta hans kött ocli dricka hans blod i hans heliga, nattvard.

Då både Matteus ocli Lukas beskrivit förloppet vid den heliga
nattvardsmåltiden, omnämner Johannes den blott i förbigående.
Men han betecknar denna Jesu handling med dessa ord: "Sedan
Jesus hade älskat de sina, som voro i världen, älskade han dem intill
änden". Joh. 13: 1. Sedan Jesus hade älskat, älskade han. Hela
hans liv var ett kärleksliv. Och lians sista måltid kan icke
betecknas bättre än med detta: Han älskade dem intill änden.

Under gamla förbundets tid hade Gud förordnat omskärelsen
och påskalammet: i nya förbundet har Herren Jesus förordnat dopet
och nattvarden. — Någon torde invänta: dopet är icke instiftat i
stället för omskärelsen. Därom behöva vi icke tvista, ty det.
anförda är ett faktum. Barnet skulle omskäras på den åttonde dagen,
därför handla kristna föräldrar enligt Guds ord, då de låta sinn
späda barn undfå det heliga dopet, Någon viss dag har dock icke
Jesus angivit, varför man i den saken liar en kristlig frihet,

Påskalammet kunde dock icke ätas av små barn. Och innan
man framträder till det heliga nattvardsbordet, skulle man pröva
sig själv (1 Kor. 11: 28), och det kunna icke de små barnen göra.
"Vilken som ovärdigt äter detta bröd eller dricker Herrens kalk,
han varder saker på Herrens lekamen och blod.’’

Om man icke är eller ens söker att bliva en Jesu vän för både
tid och evighet, då kan man icke värdigt begå Herrens heliga
nattvard. Och menar man, att. man med sin nattvardsgång skall
gottgöra för någon förseelse eller göra sig till någon del värdigare
himmelen, då äter och dricker man på ett ovärdigt sätt. Men den, som
vill vara en Jesu vän och går till nattvarden för att genom Jesu
försoning finna tröst och hjälp mot synden, han är enligt skriften
en värdig nattvardsgäst, hur syndig och ovärdig han än i sig själv
må vara och käima sig vara,

Påskalammet slaktades bland israeliterna till aftonen den 14
nisan (2 Mos. 12: 6) eller mellan aftnarna, d. ä. vid kl. 6, då den 14
utgick och den 15 ingick. Föraftonen räknades ock kl. 3—6 och
senaftonen 6—9 e. m. I de senare åren slaktades påskalammet i
helgedomens förgård, varvid hela föraftonen (kl. 3—6 e. m.) gick åt för
nedslaktning av de många tusen påskalammen. På torsdagskvällen,
då fredagen den 14 nisan ingick, åt, Jesus sitt sista påskalamm på
jorden. Det. var ett dygn tidigare än vanligt. Förebilderna fingo
nu maka åt sig, då urbilden och motbilden var kommen. Om något
påskalamm slaktades på fredagsaftonen, vet jag icke. Men att
Kristus såsom det rätta påskalammet slaktades just då, det veta vi.
Förebilderna avsågo att visa alla. till Kristus. Nu hade de tjänat
ut, och därför skulle den offertjänsten upphöra. Och från klockan
tolv till tre var ett sådant mörker, att de kunde nog icke ordna med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free