- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
338

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra årgången - 6 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•338

härda deras sinnen, så att de icke skola förnimma sanningen och
omvända sig till Herren och varda frälsta. Skriften säger ock: "Den
som ofta svär, han syndar mycket, ocli straffet skall icke vika från
hans hus."

Jesus, vår dyre själavän och Frälsare, varnar för det
lättsinniga, farliga svärjandet och förbjuder allt svärjande i dagligt tal.
Han säger: "I skolen alls icke svärja" — varken falskt eller sam.
Fariséerna menade, att om de blott icke svuro vid Herrens namn,
så stodo de icke ansvariga inför Gud för sin ed. Men Jesus visar
dem, att Gud är skaparen och uppehållaren av både himmelen,
jorden, Jerusalem och även svärjarens liv. Det är därför lika
ansvarsfullt att svärja vid Guds verk som vid Guds namn. — Dyre vän, må
aldrig någon syndig ed gå över dina- läppar! Låt icke djävulen
locka, tubba eller förföra dig till att svärja! Ty vet, att för
var gång du svär, så fästes du härdade vid den kedja, som drar
dig ned — först i syndens djup och sedan i förtappeisens svarta
avgrund. Djävulen skall genom dina kamrater reta dig, så att du
frestas att svärja; men stå honom stadigt emot! Besinna ock, att
det är skamligt att svärja, men hederligt att tala sanning utan
svordomar! Svärjaren blir icke heller trodd för sina eders skull, ty den
som kan svärja, han kan också ljuga. Men talar du sanning utan
svordomar, så skall du ock få erfara, att du blir trodd. "Ja, ja"
och "nej, nej" är nog till bekräftelse i det dagliga livet, säger oss
Jesus. Därmed har icke Jesus sagt, att vi icke få säga något mera
än "ja, ja" och "nej, nej". Vi få uttala allt, vad vår kallelse
kräver. Men såsom bekräftelseord på vårt tal är det nog med ja och
nej, och all annan bekräftelse är av ondo. Det är den onde
djävulen och ondskan i vårt väsende, som frammanar övriga
bekräftelseord i det dagliga livet.

Gäller det däremot inför domstol, där man enligt borgerliga
lagen är pliktig att edfästa sitt vittnesmål, där må man ock uppfylla
sin plikt och avlägga eden såväl som ett sant vittnesbörd i den sak,
det gäller. Jesus upphävde icke budet till de gamla: ’ ’I skolen icke
svärja falskt vid mitt namn". Men att fariséerna i det privata
livet övade, vad som i detta avseende var stadgat att äga rum inför
domstol, det förbjöd Jesus. Även hos Esaias talar Herren om ett
lovligt svärjande. Es. 65: 16.

Det är samma förhållande med självhämnden, som Jesus
förbjuder : ’ ’I haven hört, att det är sagt: Öga för öga och tand för
tand"; v. 38. Det är Herren själv, som stiftat denna
vedergällningslag att gälla i det borgerliga samhället. Och den lagen
upphävde icke Herren Jesus. Själv sade han i Getsemane: "Alla de,
som taga till svärd, skola förgås med svärd." Matt. 26: 52. Men
den enskilde samhällsmedlemmen får icke öva självhämnd och allra
minst en Jesu lärjunge. Men överheten skall hämnas olagligheter,
som begås mot samhällsmedlemmarna, även om de äro Jesu lärjun

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:01:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/isakpost/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free