- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
396

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra årgången - 25 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•396

Jesus använder orden: "Upptagas och lämnas kvar" med
hänsyftning på förhållandet vid flodens ankomst, då några blevo
upptagna i arken oeh andra lämnades kvar att förgås. Så skall ock vid
Människosonens ankomst de, som arbeta tillsammans eller äro äkta
makar — "ligga i en säng"; Luk. 17: 34 — skiljas, emedan den
ena tror på Jesus och därför upptages i härligheten; den andra är
en världsträl och går förlorad.

Herrens dag skall komma såsom en tjuv och snara över alla
dem, som bo på hela jordens yta (2 Petr. 3: 10, Luk. 21: 35),
ljusets barn undantagna (1 Tess. 5:4), oaktat Jesus har förutsagt,
vilka händelser som skola föregå och bebåda den dagen. Att så kan
ske, beror på, att "de ogudaktiga skola icke akta det, men de
förståndiga skola akta det’’. Dan. 12: 10.

De förebådande tecknen äro sådana, att de, som icke vilja akta
dem, icke skola kunna se dem såsom tecken. "Folk skall resa sig
upp mot folk" — den ena folkklassen mot den andra — "och rike
mot rike, och det skall vara hungersnöd och farsoter och
jordbävningar på den ena orten efter den andra", säger Jesus. Matt.
24: 7. Men den, som icke vill akta detta, såsom tecken, tänker: Ja,
så har det alltid varit på jorden. Men den, som vill akta det, skall
märka, att det aldrig varit så, som det är dagarna före Kristi
ankomst.

Visserligen hava människor alltid ätit, druckit, köpt, sålt,
planterat och byggt, Luk. 17: 28. Men den, som vill akta det, måste
märka en väsentlig skillnad nu mot förr. Fordom åt man sin
tarvliga kost för behovs skull, nu härskar ett starkt njutningsbegär,
som man söker att tillfredsställa. Förr köpte man, vad man
behövde, och sålde, vad man icke behövde; nu tycker man, att det
är för tungt och för litet lönande att arbeta sig fram, utan man
köper och säljer för att vinna. Förr byggde man sitt enkla, låga
hus för att få tak över huvudet; nu bygger man för att kunna
fägna sitt öga av den storslagna byggnaden. Med andra ord:
Tidsandan är sådan, att man gör icke detta för att kunna leva, utan
man lever för detta, så att människors liv är: äta, dricka, köpa,
sälja, plantera och bygga. Och de kristna äro visst icke oberörda
av denna tidsanda. Det händer t. o. m., att de äro föregångare.
Den tankeskärpa, som Guds Ande givit dem i syndanöden och nya
födelsen, kunna de efter någon tid använda till timlig vinning,
och så gräva de ned sitt pund i jorden. Matt. 25: 25. Vi behöva
därför Herrens Jesu väckelserop: ’ ’Vaken fördenskull, ty I veten
icke vilken stund eder Herre kommer. Men det skolen I veta, att
om husbonden hade vetat, vilken nattväkt tjuven skulle komma, skulle
han förvisso hava vakat och icke tillåtit, att man bröt sig in i hans
hus. Fördenskull våren ock I redo, ty den stund I icke menen,
kommer Människosonen!’’

Ack ja, måtte Jesu väckelserop gå oss till hjärtat! Äro våra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free