- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
127

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Mystikens koranutläggning. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

127

gudomliga väsendet: duvanre guyxolagrızn (ordagrant
motsvarande det arabiska gahr) och ðuvarurs yag’o-
1iz7; (ordagrant översatt med Zutf), som redan tidigare
funnit sin väg till den talmudiska teologien som
middath ha-dīn (rättvisans attribut) och middath
harachamīm (barmhħärtighetens attribut), vilka
differentiera sig i gudsnamnen Elohīm och Jehovah.ᶜ
Den mystiskt-allegoriska koranutläggningen är
så gammal som sufismen själv. Den har framträtt
i en stor litteratur dels i de till särskilda satser ur
mystikens lärosystem fogade koranbevisen dels i
systematiska kommentarverk, som behandla koranen i
ordning från början till slut. Den äldre delen av denna
litteratur existerar ännu till största delen blott i
handskrifter. Jag skall i den följande framställningen hämta
mina exempel från den sufiska tafsīr-litteraturens mest
markanta, i muslimiska kretsar mest spridda verk, ett
genom flera orientaliska tryck tillgängligt tafsīr-verk,
som till författare har den från Āndalusien (Murcia)
härstammande mystikern Muhjī al-dīn Ibn ᶜArabī
(1165—1240). Han är den ojämförligt mest berömda
gestalten inom den arabiska sufismen. Trettiofem år
gammal lämnade han sin västliga hemort för att
under många år vandra genom Mindre Asien, Syrien
och Nordafrika, överallt värvande adepter för sina
exalterade läror, tills han slutligen slog sig ned i
Damaskus, där hans grav vid foten av Qāsijūnberget
ännu i dag är vallfartsort för fromma beundrare, som
göra den helige Ibn ᶜArabhī till föremål för en
svärmisk kult. Men under hans liv och även efter hans
död voro muslimernas omdöme om hans religiösa
betydelse just icke enstämmiga. »Vanställd av
partiernas hat och lidelse skiftar hans bild i historien»,
kunna vi med Schillers ord säga även om honom.
Bredvid beundrarne, vilkas översvallande hängivenhet
han har att tacka för tilnamnet Muhjī al-din,
religionens återupplivare, finna vi en lång rad av
allvarsamma hdi motståndare, vilka brännmärkte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free