Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
280
glömma „Den nittonde Mars i solskens brand",
allaredan därför, att ingen i vår tid kan göra
sig en föreställning om med hvilka oerhörda
svårigheter Pacius haft att kämpa för det musiklif vi
nu finna så naturligt och själffallet.
Ingen som tänker sig in i vårt lands historia
har väl underlåtit att — åtminstone såsom
tankeexperiment — göra sig den frågan: hurudant
hade Pacius öde blifvit om han, efter studieåren
i Kassel, hade sökt sig ett verksamhetsfält i
Tyskland? Skulle han där också ha blifvit
banbrytare i musikens värld. Det är knappast troligt.
Han var ej ett snille, han var en högt bildad,
talangfull människa och musiker. Snillets
ur-grund är originalitet; talangen är efterbildande,
rör sig med resorberade idéer. Snillet är rasens,
folkets förkämpe och betecknar höjdpunkten af
dess själsliga kraft. Snillet arbetar med krafter,
utgångna ur folkpersonlighetens djup och
påtrycker människorna sina, att börja med, oftast
frånstötande idéer, — kulturmänniskan är ett
vanedjur och älskar ej det nya; talangen upptager
tidehvarfvets ledande idéer, omkläder dessa,
återger dem och gör dem förståeliga för en större
eller mindre grupp af sitt tidehvars människor
samt blir därigenom en ledande ande, utan att
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>