Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Den rette overs. her
er «etioper». Faus-
sett ster: «Kusit-
ten fra Abessinia».
Etiopia har vært
ansett for å være et
«kristent land» helt
fra det 4. årh. e.Kr.
Det bøiet sig ikke
for romerkirkens
makt. Det har som
ing. Å. Hiort sier:
«1 tusen år stått
«Roma midt imot».
Fra oldtidens ner
roer med sine Pon-
tifex Maximus’er
gjennem den mør-
ke tidsalder med
inkvisisjonens for-
følgelser og ned til
Ny-Roms Impera-
tor idag med sin
Pointefex Maximus
(pavens titel), er
prinsippene, krefte-
ne og formålet det
Ge samme: FORFØL-
pr GELSE av de svar-
ke kristne, de for-
svarsløse til fordel for de sterke; vebnet med tanks, bombefly
og giftgasser mot — krumsabler I» (Dan. 7, 25; Matt. 24, 7—15).
Nu leser vi dog om innførsel av moderne våpen til Etiopia og
erfarne officerer fra andre land, vel bevandret i moderne krigs-
kunst, har tilbudt etioperne sine tjenester.
I 2. Kr. 12, 1—9 ser vi, at innen 16 år (ifølge Usshers
kronologi) efterat dronningen av Saba vendte tilbake til Etiopia
så fulgte store skarer av libyere, sukkittere og ETIOPERE den
egyptiske konge Sisak op mot Jerusalem for å kjempe mot Re-
habeam, kong Salomos sønn. Firti år efter dronningens besøk
Den etiopiske keiser.
hos Salomo drog eg Serak ut mot Judas konge Åsa med en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>