Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
( Vjebderget.
2. Sam. 15, 30; Matt.’ 26, 30: Ap. gj. 1, 7—12; Sak. 14, 1 —4
get, utsletter de antikristelige verdensriker og opretter sitt freds-
rike i verden. (Dan. 2). Prof. Hallesby tror også på et dob-
belt komme, som han kaller Kristi «første og annet komme».
(Side 51). Men når vi taler om Kristi første komme, tenker
vi alltid på hans komme for nesten to tusen år siden. Hans
annet komme betyr for oss som sagt: 1) Brudens bortrykkelse
og 2) hans synlige åpenbaring efter trengselstiden for å bryte
dyrets makt. Prof. Hallesby derimot mener at hans første
komme betyr hans komme for å hente bruden, men dette vil
først skje efter trengselstiden, og hans annet komme ved den
endelige dom efter tusenårsriket.
Det er igrunnen et merkelig standpukt dette. Skriften
viser at Kristus kom første gang for å ofre sig for verdens
frelse; «annen gang» skal han åpenbare sig uten synd*) til
frelse for dem som venter på ham! (Les Hebr. 9, 24—28 og
Ap. gj. 15, 14—16). Hallesby sier at annen gang kommer han
til den endelige dom. Skriften sier at han ved sitt annet kom-
me vil «frelse dem som venter på ham». Foran den endelige
domstol — den hvite trone — er der ikke tale om frelse. Er
man ikke frelst før dette, så blir man det ikke da! Det er kun
* Adskilt fra synd, uten (som t. eks. syndebukken) å bære verdens synd.
Og som syndebukken var uskyldig, således også Jesus. 2. Kor. 5, 12).
å
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>