- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
128

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 128 —

samme som kjerubene hos Esaias og Esekiel eller 1 det aller
helligste i det jødiske tabernakel. «Du blev slaktet og med
ditt blod kjøpte oss*) til Gud av hver stamme og tunge og
folk og ætt», De er de herliggjorte mennesker, frelst ved Guds
Sønns blod, men den stilling de inntar foran og rundt omkring
tronen, og mellem tronen og de fire og tyve eldste, viser at
de har en ennu mere ophøtet stilling enn dem. Deres tjeneste
utgår fra tronen og har særlig å gjøre med Guds dommer
over jorden under trengselstiden på jorden.

De er altså i himmelen i full tjeneste foran tronen før
seglene blir brutt! før basunene lyder! og før skålene tømmes!
De er ikke representanter for dyreverdenen eller for natur-
kreftene. Man må erindre at uttrykkene som benyttes er sym-
bolske, men betegner store sannheter og virkeligheter.

Ireneus mente at de forestillet de fire evangelister. Løven
var Johannes, oksen var Lukas, mennesket var Matteus og ør-
nen Markus. Augustin gjør løven til Matteus, mennesket til
Markus, oksen til Lukas og ørnen til Johannes. De fleste vil
gjerne gi Johannes dette symbol hvis symbolene betegner evan-
gelistene. Men det er umulig, sier dr. Seiss, da de fire evan-
gelister var jøder, men de fire livsvesener var fra «hver stamme,
tunge» 0. s. V.

En del antar at de forestiller de forskjellige husholdnin
ger: løven — patriarkene, oksen — den mosaiske, mennesket
— den kristne, ørnen — tusenårsriket. Men vi må være opmerk-
somme på at tusenårsriket er ikke begynt når de eldste og de
fire livsvesener har inntatt sine stillinger i himmelen. De iakt=
tar Lammet når det bryter seglene, altså før ulykkens dager bry=
ter frem over jorden.

«OSS» er det uttrykk som benyttes 1 9. vers I den norske bibeloverset-
telse, både den gamle og den reviderte av 1930, med «dem» i 10. vers.
Den danske overs. benytter «dem» både i 9. og 10. vers. Den gamle sven-
ske overs. er som den norske ; den nye svenske fra 1917 har «månniskor»
I stedet for «oss» i 9. vers, men «dem» i v. 10. Den engelske overs. be-
nytter «us» (oss) både 1 9. og 10. vers.

Grunnen til denne forskjell er den at flere manuskripter bruker ordene

kjøpte til Gud» i 9, vers, men «dem» i 10, vers. Flere eldre manuskrip-
ter har uttrykket «kjøpte OSS» i 9. vers, men «dem» i 10. vers, deriblandt
Sinaiticus, som er et av de eldste og beste manuskripter. i

Bengel har antydet at hvis «dem» er riktig, så har de eldste Æm utvist
tegn på stor ydmykhet når de sier «dem» i stedet «for oss». Derfor kalier
de sig heller ikke konger i kap. 4, 10—11 innfor den store Konge.

Flere gjør opmerksom på at uttrykket «stamme» (9. vers) sikter strengt
tatt til Zs7ae7, hvorimot «tunge og folk og ætt» sikter til Zedningene. Sml.
7,9; 11,9; 13, 7. Her ser man en bemerkelsesverdig hentydning til me-
nigheten, som er innsamlet både fra jøder og hedninger.

«Gjort oss til et kongerike og til prester . . . de skal være kon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free