- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
130

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 130 —

på den jordiske skapnings krefter underlagt Gud. Men det er
noe Skriften ikke gir oss grunn til å anta.

For å forklare de fire livsvesener har dr. Seiss som Faus
sett og andre henvist til hvad de gamle jødiske forfattere skri-
ver om de jødiske banner under Israels vandring gjennem ør:
kenen. .. La mig anføre mere utførlig, hvad han sier, da han
synes å gi den klareste fortolkning: «Banneret for hver i Is-
rael antok farven av den sten som representerte den på ypper-
steprestens brystspann, eller som det nu heter brystduk, og at
det på hver av disse stod en figur, en løve for Juda, en ung
okse for Efraim, et menneske for Ruben og en ørn for Dan.
Disse fire var representative stammer, og alle de øvrige sam-
ledes under disse fire banner. (4 Mos. 2) Juda mot øst, med
Isakar og Sebulon, Ruben mot syd, med Simeon og Gad, Et-
raim mot vest, med Manasse og Benjamin, og Dan mot nord,
med Aser og Niaftali. I midten av denne firkant var Guds
tabernakel, med fire avdelinger av levitter, som formet en indre
leir omkring det. På denne måte blev Israel ført gjennem ør-
kenen, under disse fire banner: løven, den unge okse, menne-
sket og den flyvende ørn. Disse var deres merker, deres be-
skyttere, deres dekke og symbolene på den kraft hvormed de blev
beskyttet og ledet. Det var en del av den guddommelige styrel-
se, som førte dem ut av trelldom, bevarte dem gjennem ørke-
nen og endelig samlet dem i det forjettede land. Således var
den jordiske, ytre og materielle side av saken. I Esekiels syn
finner vi akkurat det samme i sin mere indre og himmelske
form. (Esek. 1). Å dekke og beskytte er den rette betegnel-
se for ordet kjerub. Efterat våre første foreldre blev utstøtt fra
Edens have, blev kjeruber stillet frem for å vokte veien til liv-
sens tre. (I. Mos. 5, 24).

Mange mener at det som sies om Tyrus konge i Esek.
28, 13—15, betegner satan da han var kjerub før sitt fall.

I synet i Esek. 1 fremstilles «Israels beskyttere og voktere».
Hvad var det Esekiel fikk se? Les 26. vers: «Ovenover hvel-
vingen som var over deres hode, var det noe som så ut til å
være av safirsten, og som lignet en trone, og ovenpå det som
lignet en trone, var det en skikkelse, som ef menneske å se til».

«Dette var Guds trone», sier Seiss. «Men under tronen,
forbundet med tronen og det liv som utgikk fra tronen, viste
sig noe som lignet fire livsvesener, som for frem og tilbake
likesom lynglimt, og beveget sig med innviklede hjul, hvis hjul»

(ll

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free