- Project Runeberg -  Journal för Litteraturen och Theatern / 1812 N:o 149-304 /
334

(1809-1813)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.





fatt-aren sedan längre tid tillbaka-, sörmärswat sig en oförgänglig sörtienst om den
filosofiska FOTstlUUgSHMdAUZ och den«1-eligiirsai Trond upplifrnande.. Författarens
höga och. rena religiositet, år ,.« som denna skrift-— ä« nyo haussar-,- orl)ggelig. tht
. denna religiositet i subjektiv- 111ening ar silofosist,–läre«r ingens draga i twifwel, som
« känner författarens tidigare skrifter; ty— aldrig inträngde mal-ett tänkande hufwud
djupare i det menskliga« metandets yttersta grunder; aldrig upptäckte någon dristi-
.gare och sjelfständigare metafysiska-« systemets radikalas swaghct.« iss)

- - – - ««Wert«ets wettenskapliga sida ar den, der det päzeth i wär- tanka,
ösrvertngande satt kritiskt bewi.sar, alts Kant, nå den mäa ban beträdt« aldrig tun-

-de komma till detta mal: (Tl)esismkn-) och— astt Schellirrgsttcr F"tlosofz".-n-, wanlin
(Natursi.los·psis kallad, som- afrven beröm-mer- sig af en Tl)esis"m,. med alla
sina religiösa fraser-, gör-. den Gad-, broar-om- honc talar-, till en ur-

sprunglig ingrediens afden allmäner statarens-« ·»

«-Kant, stiger Författarrn,ssökte- uppriktigt att, gen-dnr sini Filososis trygga

Tron— på Gud« Frihetz orl) Osdödlfghetz. och deßa ordlgrilldeoch betydde sär honom
alldeles detsamma ,· som de alltid gällt och berodtciswcn sär- bet blott sunda men-
nisiosörstänch Mer- l)an-. sfdrsdike det omöjligas-. Hans lära om. dels praktiska

Förnuftzets postulatet-, sa wälment den ock mar-, nppixslifde per-igenom sig- sjelf, att

just samma Filosos besiriddepFörnuftet förmögenheten att-. genom Andensi bölande
öfwer sinliglle.ten,- erkänna- det llrsprungligt sanna- (Urivsal)re). PA detta sankta-ta-

dc Kantifka lärans anda i strid med dcsß-«do-l«stas; Scisom Menniska. förlitade

sig-Kant. moraliskt- på den omedelbara inre uppenlrarelsem den han dock forn Zilo-

sof i theoretiskt han-seende- ickeswille låtas galtar Genonr den sedliga känslans auk-

toritct skulle- de twifwel-« nedslås, lndilia Idi-stånden ester Kain-så lära ,. likwiil all-»-

tld måste förbehålla sig,- sedan det insett, att för del-samma endast der war kun-

skaps hwarest det,· till följe af-« sin- andliga Natur, frambringar den ism-hållande-

till sinne-verlden-,«och att utom sinnesderlden för förnuftet alltar ,öde och»· tomt.

Liier sökte-Kantisi«’as· Filososien att i- dessa ölnar och tomheten moraliskt få bosätta-—-

sigiatt tron på en PC1«sonli«g, sann- och leswande Cud genom intet twiswel lunde-
scittati i fara« Helt annorlunda sörsor redan den första Dortem af Flantisisa Fi-«
losesien.,-. lxv Fia-tes xvii-a- Hons sär-klarade all Sanning och- Wettenskaps mur den-
vandligas Intelligensens Sjelfwertsarnl)etx·,. som. Hels-alstrar sina liegrepp,,«och dm
Gud, på hwilten ·l)o«n lärde akt tro, ivar icke mera Platos, Leibnitys och Kanssp
detiwar icke annat an en ewig moralisk- Mrlds-oredniln«g, grundad i alla andliga-
Jntelligensers oändliga werelsörhlillande lWechscsldeziellung)-. Dsnnas lära mätt-te »
som bekant- ar, en. Skandal» som olyckligtwiz sdr den-nos upphofsmarr ciswen i bor-
gerligt hänseende hade skadliga följder-. Jlnedtertid wande man sig: wid· denna-
nya åsigt as det Ewiga inom kort tid så mycket-, - att Kantiska Filosofiend andra-
- Detter, den- Schcsllingskas,·irke mera märkte något uppseende med sina lär-or ,« wid:
hwitka alldeles icke-av att tanka på det cwigas (Gnds)pser:senligbeks. RitiskaTl)ro-
loger gjorde sig till och· rnedz cns pligt af att ovisas-älta den cl)risi«liga.- Dogmatiken
ester den nya Fiiosofien,. manligen Islatszirsilosesii kallad, och att lii-ta denna nya
Tlieologi lit-isa friin predikstolar eld larlxedrarz och det- Tnska Pu«l)litjnm,. nu sos-
selsatt med llclt andra omsorger-, liit salen gifi sin- gängs Det ar alltså nödigt alt
sir-anställa i behörig dag den totala åtskillnaden imcsllan den Platonisins ,- Lewi-riksl-

*) Wi: skola ers-annan gän, - såidm Bila go till-denna Reeenston , meddela tvära Bass-seg det




" hiss-otills- »rc-r«2r:de Jack-bi och dans-sildon -»»s-·)nz «i d-: ofwarfdreMui-sopade toin stansades-zor-
vq »1« Halles) emedan det blirwcts nr kvid-omge akts hart tindra i- egenskap-aj Not- lom

Ian- aumalf.- «

v

« .


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:56:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jolitthe/1812-149-/0338.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free