Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Henrik Wergelands Digtekunst og Polemik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
vi dog Grunde nok til i enhver Henseende at
betvivle deres Værd som Kunst-Frembringelser. Den
burleske Komik kan vistnok ikke, som Flere have
troet, ligefrem bortvises fra Kunstens Gebet; thi den
er i og for sig ideal, og forudsætter de samme
Grundbetingelser hos Digteren som enhver anden
poetisk Opgave. Men den fordrer ifølge sin Natur
den høieste Varsomhed, hvis ikke Forf. selv skal
synke ned til den Gemenhed, han revser, og ved en
idelig Sammendyngen af Fjælebodstreger forfalde til
det Platte og Lapsede. Satiren er dette Genres
indre Rensningsmiddel og nødvendige Bestanddel.
Men det er en Misforstaaelse, naar man tror, at alt
det Latterlige er komisk og enhver Grovhed Satire.
Det blotte Latterlige ligger udenfor Kunstens Forum,
thi det virker umiddelbart ved Gjenstanden; først
naar Videt laaner det en særegen Form, bliver det
komisk. Satiren reflekterer over dette Spil og giver
det moralsk Betydning. Disse Elementer danne i
det burleske Drama det forfeilede
Karakteristiske under en karrikeret Form; thi Dramaets Væsen
fordrer Karakteristik, og Karrikaturen er uden al
Betydning, naar den ikke lader sit Grundbillede
tilsyne.
Men Henr. W—s Farce-Personale er
Karrikaturers Karrikaturer, blotte Repræsentanter for
Latterligheder, som Konvenientsen engang har tillagt
enkelte Stænder o. s. v., og derved Intet uden et Slags
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>