- Project Runeberg -  Kristliga tal /
182

(1922) [MARC] Author: Johann Tobias Beck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182 Beck, Kristliga Tal.

kan fördraga något beroende, någon underdånighet, utan vill
uppträda lik sin Herre själv såsom världens Gud (2 Kor.
4:4), under det de heliga änglarna säga: "Vern är såsom Gud?
Gud allena äran" (Jes. 6:3; Luc. 2:14; Üpp.-B. 7:11 f.)!
Därför gick nu från den för ende Guds ära nitälskande Jesu
mun detta maktord: "Gå "bort, satan!" Och däruppå blev han
själv tillbedd av Guds heliga änglar. Tillbedjen honom
även I!

Men, tänker kanske mången, var det då överhuvud
möjligt, att Herren blev frestad? Var det icke på förhand visst
och avgjort, att varje försök att förmå honom till något orätt
vore fåfängt, att intet falskt och oheligt, om det ägde än så
gott sken, ens kunde vidröra honom, än mindre övervinna
eller vinna honom? Han var ju dock Guds Son! Ja,
visserligen ; men likväl säger Skriften om Jesus, att han i allting
blivit frestad liksom vi, dock utan synd (Hebr. 4:15), att han,
fastän han var Guds Son, lärt lydnad genom sitt lidande och
så blivit fullkomnad (Hebr. 5: 8 f.; jämf. 2:10 f., 17 f.). Och
om än Skriften kallar Jesus redan vid hans födelse Messias,
Herren, Guds Son (Luk. 1: 35; 2:11), så heter det dock först
åter vid hans uppståndelse och himmelsfärd: "Du är min Son,
jag har i dag fött dig" (Ap. G. 13: 33; Rom. 1:4; jämf.
grundtexten) och: "Denne Jesus, som I haven korsfäst, honom har
Gud gjort både till Herre och till Messias" (Ap. G. 2: 36). Men
för tiden däremellan, mellan födelsen och uppståndelsen, säger
Skriften om honom, som redan var född av helig Ande (Luk.
1:35), att "han blev allt starkare och uppfylldes av vishet"
(Luk. 2: 40, 52; jämf. Mark. 13:32; Üpp.-B. 1:1); vidare åter
i dagens text: att "Guds Ande sänkte sig ned över honom", och
att Jesus blev förd av Guds Ande, för att han skulle frestas;
sedermera heter det, att han uppträdde i Andens kraft och
lärde, utdrev djävlar genom Guds Ande och helade (Luk.
4:14 f.; Matt 12: 28; Ap. G. 10: 38), och vid slutet andas han
på sina apostlar och meddelar dem därmed sin helige Antàe
(Joh. 20:22).

Vad lära vi nu av allt detta? Jesus begynte icke såsom
Guds Son i gudomligt livs skepnad, utan såsom Guds Son i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:42:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jtbeck/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free