- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
132

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Här ses ett stycke av ett målat valv i Lagga kyrka i Uppland.<bTill vänster ses Jesu dop, till höger predikar han vid 12 års ålder.<bMålningarna härröra från slutet av 1400-talet.
Här ses ett stycke av ett målat valv i Lagga kyrka i Uppland.

Till vänster ses Jesu dop, till höger predikar han vid 12 års ålder.

Målningarna härröra från slutet av 1400-talet.


da av trä, murades under 1400-talet överallt och
försågos liksom större eller mindre delar av väggarna
med målningar på de rappade ytorna. Bruket att
pryda kyrkornas inre med bildframställningar
förekom, ehuru mindre allmänt, redan under äldre tider,
men tog särskilt inom ärkestiftet och Strängnäs stift mot
medeltidens slut ett väldigt uppsving, som otvivelaktigt
stod i samband med en allmän uppryckning av det
folkliga fromhetslivet. Dessa medeltida kyrkomålningar äro
nämligen varken mer eller mindre än en folkets bibel,
»biblia pauperum», som det hette på den tidens språk. I
handskrift, småningom (från omkr. 1400) i mycket
spridda träsnittsblad, föregångare till boktrycket, spriddes
dylika bildserier mot medeltidens slut på kontinenten. De
innehålla utdrag av viktiga bibeltexter med naiva
illustrationer, så sammanställda, att de belysa den katolska
lärans huvudpunkter, varvid olika händelser ur skilda
delar av bibeln på ett för vår uppfattning ofta mycket
konstlat och hårdraget sätt ställas i samband med var-

andra och få en symbolisk tolkning, som icke kan
förstås utan ett ingående studium av medeltidens
föreställnings- och uttryckssätt. En mycket stor del av de
svenska kyrkomålningarnas motiv är direkt hämtad ur
»biblia pauperum», medan andra scener avbilda helgonens
öden. Den i regeln icke läskunniga och endast genom
predikan och legendberättelser undervisade menigheten fick
på sin kyrkas väggar och valv med egna ögon se icke blott
de enstaka bibliska historierna, utan också hur de skulle
förstås och ställas samman till ett trossystern. Hur
bristfälligt ett sådant studium var, så var det dock bättre än
intet och ett ypperligt stöd för den
kristendomsundervisning på folkspråket, som särskilt de yngre
munkordnarna tagit till sin uppgift att meddela. Tack vare dessa
bilder kunde en stor del av kyrkomenigheten åtminstone
bilda sig något begrepp om läroinnehållet i den religion,
till vars heliga ceremonier och handlingar den eljes var
ett stumt och passivt vittne.

132

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free