- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
254

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Även Klas Kristersson Horn klädde sig vid i) oo-talet s mitt på
tyskt sätt med pälsbrämad kappa, prydd med breda galoner. Till
höger ses en lybsk rådsherre från samma tid, återgiven efter ett 1594 1
Italien tryckt arbete, men återgående på ett äldre, tyskt stick.
Observera likheten mellan denna och de två föregående dräktbilderna.

Melen, Pyhy och Norman inverkade icke blott på
politiken, utan säkerligen också på levnadssättet i
hovkretsarna, helst som man härvid hade en obruten tradition
från Sturetiden att stödja sig på. Det är därför icke att
undra över, att bilder av Gustav Vasa och hans hov,
vad dräkter, smycken och personlig stil beträffar, visa
en slående överensstämmelse med motsvarande bilder från
Tyskland, medan t. ex. deras samtida i Frankrike, Italien,
Spanien och England visa tämligen avvikande (och även
sinsemellan mer eller mindre olika) moder. Det
utmärkande för herrarnas dräkt efter det tyska sättet tycks ha
varit en långt driven smak för det breda och pösande.
Man använde gärna tunga tyger och yvigt pälsverk och

sydde kläderna med väldiga slag och kragar och en
mängd stora och små uppslitsningar, genom vilka ett
undertyg, oftast blankt siden, stack fram. Just i kung
Gustavs ungdom stod denna överdrivet manliga stil högt
i kurs på åtskilliga håll i världen, där tysk smak härskade,
och där man just då blivit led på det fransk-italienska
modets en smula vekligare och mera koketta kynne.
Till detta djärva och svajiga i snittet kom också
förkärleken för klara och starka färger, engelskt rött,
papegoj-grönt, klargult och ljust blått.

Kvinnodräkten vid samma tid visar ett mera
konservativt kynne och skiljer sig ännu starkare än
mansdräkten från de sydländska moderna. Medan man i Italien

254

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free