Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
pst Vértdehs skote, för att der framställa den] samma
bild, -aom Asien i fetort framställer, bilden af ctt pe*
trifieeradt lif.
Hos Judendomen vir nämligen denna syftning
åt ett kommande, som i sjeifva yerfeet genomgår O*
rientalismeo, vaknad till medvetande, klarnad till
uttryck och propbetia. Och detta utgör Judendomens
trUåendtHga skilnad från Orientalismen i allmänhet.
Judendomen blir derigenom historisk, ensam
befriad ifrån den ofvérvägande mythiska ch ar aeter,
tom vidlåder allt Orientaliskt. En så herrskande
ihfl^telse af det religiösa, oändliga, som den i
hela ©rientatifemen rådande, måste nödvändigt tynga
ned det ämHiga och förstöra aU differens och
bestämdhet, då det »ed lika magt fyller hvarje nn.
Men,’ om qethra detta religiösa underkastades ändliga
bestämningar och delades på en framtid, icke mindre
än på det forflhtnd och närvarande, d& först kunde }
allmänhet de. ämtligä, timliga bestämningarna
framträda samt fattas klart och fritt. Så kunde Judarne få en
histöria, emedan de hade en framtid för medvetandet,
Och Historia icke utgöres af blott forntid, utan lika
visst kräfver en framtid och upplyses af dess idée.
Jndarne voro väktarne i den Orientaliska
bildningen, räknande stundernas gång, sägande, hvad det
led. på natten.
Ett yttre villkor för en dylik historisk charaeter
tar den beständiga kastningen, de oupphörliga
cölli-qioner, som detta folk var nnderkastadt» 1 epocher
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>