- Project Runeberg -  Ellen Keys Tredje Rike - En studie öfver radikalismen /
95

(1902) [MARC] Author: Vitalis Norström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ellen Keys radikalism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Endast den skönhet, som står i djupaste
beroende af det inre lifvets art och äger trons och
viljans objektivitet, kan verka samlande och
åskådliggöra allmänna ideal i sinnebilder. Den vädjar
icke till hvad som skiljer människorna utan till
hvad som förenar dem. Endast den konst, som
klarar lifvets mening och sätter mål, kan bli bröd
för de många hungriga.

Fröken Key lämnar intet tvifvel öfrigt, att
hennes estetiska åskådning, så långt hon mäktar
gifva den ett allmännare uttryck, har till
medelpunkt ett formsinne, för hvilket konstinnehållets
art är mer eller mindre likgiltig och
formelementens mekanik har långt större betydelse än idéen
och motivets psykologiska ort.
Konstverksamheten gör på en sådan ståndpunkt sin start ut ifrån
sinnet men icke från den inre upplefvelsen, och
skönhetens grundbetydelse blir där kombinationen af
linier, färger, toner, föreställningar i vissa naturliga
förhållanden, som väcka lust, medan andra
kombinationer, som väcka olust, undvikas. Om detta
sätt att se på skönheten skall ha en mening, så
måste man icke blott, såsom vid all skönhet, som
ju dock alltid kräfver sinnlig form, förutsätta och
taga hänsyn till vissa påtagliga data af senterad lust
och olust, proportioner och missproportioner,
färgharmoni och mot hvarandra svärande färger,
samklang och missljud o. s. v., utan rent af bli
stående vid
att nyansera och kombinera dessa
element, därmed låta sig nöja och hafva nog. Det
konstsköna måste då helt rätt och slätt te sig
såsom en oändlig komplikation af enkla sinnliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:17:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/key3eriket/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free