- Project Runeberg -  Ellen Keys Tredje Rike - En studie öfver radikalismen /
102

(1902) [MARC] Author: Vitalis Norström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ellen Keys radikalism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hennes etik lägger det sedliga lifvet i en
prokrustessäng, från hvilken det endast uppstår
lemlästadt och blodförgiftadt. Etiken tål icke en enda
släng af den estetiska slefven, om den skall
bevara sin renhet och vara sig själf. Allt beror
därvid på utgångspunktens art och beskaffenhet eller
på den anda och sanning, i hvilken den träffas.
Förfelas denna, så smyger sig där in ett
förvanskande element, hvars närvaro i förstone kanske
är ganska omärkbar men som så småningom skall
ge sig till känna i en växande nödvändighet att
omtyda de etiska begreppen, ända till dess att den
fula vrångbilden står där fix och färdig — i
skärande motsättning mot det inre lifvets
erfarenheter. Etikens utgångspunkt får icke vara god
smak eller lyckokänsla utan måste vara ett
obetingadt, på en och samma gång allmänmänskligt
och individuellt formadt böra. Här ligger den
ursprungliga brytningspunkten mellan de
åskådningar, som föra uppåt, och dem, som föra nedåt.

Det kan möjligen föranleda till eftertanke att
i detta sammanhang höra ett Riehls omdöme om
Nietzsches etik (Fr. Nietzsche, sid. 92 o. f.):
»Nietzsches moral är viljemoral. Den är ingen lyckans
moral. Och ännu mycket mindre är den en
njutningens moral. »Man bör icke vilja njuta.» Från
denna sida träffas den alltså icke af någon
invändning, af någon förebråelse, och den, som vill
försköna tygellöshet eller sätta sig öfver tvång och
förbindelse, får icke åberopa densamma. Det
väsentliga och ovärderliga vid hvarje moral är tvärt
om, såsom Nietzsche uttryckligen förklarar, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:17:31 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/key3eriket/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free