- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
143

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Søren Kierkegaard og Kristendommen - A. Personligt Gennembrud - B. Det sidste Ord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vi have hørt, hvad der en lang Tid holdt ham
tilbage. Der kom den Situation, i hvilken Intet kunde
holde ham tilbage fra højt at udtale de Tanker, der vare
modnede hos ham i Ensomheden.

B. DET SIDSTE ORD.

1. Anledningen til Striden var en Prædiken,
Martensen faa Dage efter Biskop Mynsters Dod holdt i
Slotskirken, og i hvilken han fremstillede den Afdøde som
Led af »den hellige Kæde af Sandhedsvidner, der strækker
sig gennem Tiderne fra Apostlenes Dage«. Denne Udtalelse
forargede Soren Kierkegaard paa det Dybeste. Han
ned-skrev strax en kraftig Protest, som han offentliggjorde
tre Fjerdingaar senere (i Fædrelandet den 18. December
1854), da Martensen lykkeligt og vel var bleven Mynsters
Eftermand paa Sjællands Bispestol. Den Strid, som
herved vaktes, og til hvilken vor Literatur ikke kender Mage,
naar hensés til Emnets Storhed og til den Lidenskab,
hvormed den førtes fra dens Side, der havde rejst den,
skal jeg ikke forsøge at skildre i det Enkelte. Den
fortjente sin egen Historieskriver, som maatte formaa med
dramatisk Liv at stille de handlende Personligheder over
for hverandre, og som kunde gøre Kede for, i hvilken Grad
den store Anklage, Søren Kierkegaard har rejst mod
Kristenheden, særligt rammer den danske Statskirke og
dens Repræsentanter paa hans Tid. Det er et
Mellemværende af lignende Art som dat mellem Platon og
Sofisterne og mellem Pascal og Jesuiterne. Kun liistorisk
Viden og historisk Kunst kan gøre det op. Her har jeg
kun med Striden at gøre fra dens almenmenneskelige Side.
Og aldeles afset fra Striden- Resultat have Kierkegaards

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free