- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
114

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 3. Operaens indre musikaliske Bygning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

skildring og Handling til sit immanente Formaal, dertil er
den ikke reslekteret nok. J Operan finder derimod den ure-
flekterede, snbstantielle Lidenskab sit Udtryk. Den musikalske
Situation ligger i Stemningens Eenhed i den discrete
Stemmefleerhed. Dette er netop det Eiendommelige ved
Musikken, at den kan bevare Stemmefleerheden i Stemningens
Eenhed. Naar man i daglig Tale nævner det Ord Stem-
mefleerhed, saa betegner man gjerne derved en Eenhed, der
er det endelige Resultat; i Musikken er det ikke saaledes
Tilfældet

Den draniatiske Interesse fordrer en rask Fremadskriden;
en bevæget Takt, hvad man kunde kalde Faldets immanent
voxende Hurtighed. Jo mere Draniaet er gjennemtrængt af
Reflexionen, desto mere ustandset haster det frem. Er deri-
mod det lyriske eller det episke Moment eensidigt overveiende,
saa yttrer det sig i en vis Bedøven, der lader Situationen
indslumre, der gjør den dramatiske Proees og Fortgang træg
og besværlig J Operaens Væsen ligger ikke denne Hasten,
for den er en vis Dvaelen eiendommelig, en vis Sig-Udbreden
i Tid og Rum. Handlingen har ikke Faldets Hurtighed eller
dets Retning, men bevæger sig mere horizontalt. Stemnin-
gen er ikke sublimeret i Charakteer og Handling. Som en
Følge deraf kan Handlingen i en Opera kun være umiddelbar
Handling.

Anvende vi det her Udviklede paa Operaen Don Juan,
saa vil det give os Anledning til at see den i dens sande
classiske Gyldighed. Don Juan er Helten i Operaen, paa
ham samler Hovedinteressen sig; dog ikke blot dette, men han
giver alle de andre Personer Interesse. Dette maa imidler-
tid ikke tages i nogen udvortes Forstand, men det er netop
Hemmeligheden i denne Opera, at Helten deri tillige er
Kraften i de øvrige Personer, Don Juans Liv er Livs-
prineipet i dem. Hans Lidenskab sætter de andres Lidenskab
i Bevægelse, hans Lidenskab gjenlyder overalt, den gjenlyder
iog bærer Commandantens Alvor, Elvires Vrede,
Annas Had, Ottavios Vigtighed, Zerlines Angst,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free