- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tiende Bind /
152

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152

været Seierherren; men han afvinder Nederlaget en glæde-
ligere Side, han under den Seirende Seieren. Men naar nu
Han, der seirer, er Gud — og atter dette er jo kun et Feilsyn
af dcu Lidende, om han udefter vil stirre paa, at det er hans
Fjender, hans Avindsmænd, der blive stærkere; thi vel muligt,
at de blive stærkere, at deres Styrke just gjor ham svag, men
dermed har den Lidende slet ikke at gjore. Han bliver svag;
indefter forstaaet betyder dette ene og alene, at Gud bliver
stærk. Altsaa naar nu Han, der seirer, er Gndl Det at unde
Gud Seicreu, at troste sig med, at det er ,,Ham", der har seiret,
o, det er da i Grunden at unde sig selv Seierenl Thi i For-
hold til Gud kan et Menneske jo kun i Sandhed seire derved,
at Gud seiret.

Dog lad os forst stræbe ret at gjøre det indlysende,
at det, at et Menneske bliver svag, indefter betyder,
at Gud bliver stærk i ham. Og dette er hvad vi forst og
fremmest maae bede den Lidende om, hvad vi maae fordre
af ham, for at kunne tale til ham, at han, saa hurtigt som muligt,
faaer Øiet bort fra det Udvortes-, vender Blikket ind ad, at
dette ikke, og han med det, bliver hængende ved en udvortes
Betragtning af sin Lidelses Forhold til en Omverden. Naar
saa det Første er gjort, naar det er gjort indlysende, at det,
at et Menneske bliver svag, indefter betyder, at Gud bliver
stærk i ham: saa kommer det dog vel af sig selv med, at
det er Glædeligt.

Et Menneske, der kun sjeldent, og da flygtigt, beskjeftiger
sig med sit Forhold til Gud, tænker neppe paa, eller drømmer
om, at han saa nær angaaer Gud, eller at Gud ligger ham saa
nær, at der mellem ham og Gud finder et Vexel-Forhold Sted:
jo stærkere et Menneske er, jo svagere er Gud i ham, jo svagere
et Menneske er, jo stærkere er Gud i ham. Enhver, der antager,
at der er en Gud til, tænker sig naturligt ham som den Stær-
keste, hvad han jo evigt er, han, den Almægtige, der skaber af
Intet, og for hvem al Skabningen er som Jntetz men han tænker
vel neppe Muligheden af et Vexel-Forhold

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 02:42:14 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/10/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free