- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
289

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - „Ypperstepræsten“ — „Tolderen“ — „Synderinden“ - I. Hebr. IV, 15

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

289

intet andet Menneske er, som kan sige Dig Sandheden: der er
dog Een, som ganske kan sætte sig i Dit Sted, Han, der blev
forsogt i alle Ting i lige Maade, fristet, men som bestod i Fri-
stelsen. Af Ham vil Du kunne faae Sandheden at vide, dog
knn paa det Vilkaar, at Han seer, at det er Dit redelige Forsæt
at ville bestaae i Fristelsen Og naar Du saa har bestaaet i Fri-
stelsen, saa vil Du ganske kunne forstaae Sandheden Saa længe
Du ikke har bestaaer i Fristelsen, klager Dn over, at Ingen gan-
ske kan sætte sig i Dit Sted — thi dersom Du har bestaaer i Fri-
stelsen, saa vilde det jo være Dig det Samme, ikke Noget at
klage over, otn saa var, at Ingen kunde sætte sig i Dit Sted.
Denne Klagen er en Opfindelse af den llsandhed, som er i Fri-
stelsenz og denne Usandheds Mening er, at skulde Nogen ganske
forstaae Dig, da maatte det være En, som ogsaa laae under for
Fristelsen, saa altsaa J Tvende forstode hinanden — i Usand-
heden· Er dette at ,,forstaae" hinanden? Nei, her er Grændsen,
hvor Alt vender sig om: der er kun Een, som i Sandhed kan
sætte sig ganske i Enhvers Sted, der fristes — og Han kan det
just fordi Han ene bestod i enhver Fristelse. Men tillige, o, glem
det ikke, Han kan ganske sætte sig i Dit Sted,

Han satte sig ganske i Dit Sted, blev forsogt
i alle Ting i lige Maade — dog uden Synd. Altsaa i denne
Henseende satte Han sig ikke i Dit Sted, kan Han ikke sætte sig
ganske i Dit Sted, Han, den Hellige, hvor skulde det være ninligtl
Er Forskjellen nendelig mellem Gud, som er i Himlen, og Dig,
som er paa Jorden: Forskjellen er nendelig storre mellem den
Hellige og Synderen.

O, og dog, ogsaa i denne Henseende, om end paa en anden
Maade, satte Han sig ganske i Dit Sted. Thi naar Han, naar
Forsonerens Lidelse og Dod er Fyldestgjorelsen for Din Synd
og Skyld — naar den er Ii)ldestgjorelsen, saa træder den jo i
Stedet for Dig, eller Han, Fyldestgjoreren, træder i Dit Sted,
i Dit Sted lidende Syndens Straf, at Dit maatte frelses, i
Dit Sted lidende Doden for Dig, at Dn maatte leve: satte og
sætter Han sig saa ikke ganske i Dit Sted? Her er det jo endnn

S. Kierkegaard-. xl 19

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free