- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
351

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

353

ficationen gjennemsores, desto mere er Jronien fremtrædende.
Ja lykkes det endog reent at lede Folk paa Asveie, maaskee at
blive anholdt som en mistænkelig Person, eller indblandet
i interessante Familieforhold, saa har Jronikeren opnaaet,
hvad han ønsker

Men det, som i alle disse og lignende Tilfælde er det Frem-
trædende i Jronien, er den subjective Frihed, der i ethvert
Øieblik har Muligheden as en Begyndelse i sin Magt og
ikke er generet as tidligere Forhold. Der er noget forførerisk
ved al Begyndelse, fordi Subjectet endnu er frit, og det er denne
Nydelse, Jronikeren attraaer. Virkeligheden taber i saadanne
Øieblikke sin Gyldighed for ham, han er fri over den. Dette er
Noget, den romersk-catholske Kirke paa enkelte Punkter er
bleven sig bevidst, og i Middelalderen pleiede den derfor til
visse Tider at hæve sig selv over sin absolute Realitet og opfatte
sig selv ironisk, f.Ex. ved Æselsfesten, Narrefesten, Paaskes
latter o. s. v. En lignende Følelse laae til Grund for den Til-
ladelse, de romerske Soldater havde til at synge Spotteviser
over Triumphator. Her blev man sig paa eengang Livets Glands
og Hæders Realitet bevidst, og i samme Øieblik var man ironisk
ude derover. Saaledes skjulte der sig ogsaa, uden at man be-
høver en Lucians Spotterier, megen Jroni i det græske Gude-
liv, hvor Gudernes himmelske Virkelighed heller ei var forskaa-
net for Jroniens skarpe Vindpust. Saavist som det nu er, at
der er megen Tilværelse, der ikke er Virkelighed, og at der er
Noget i Personligheden, der idetmindste momentviis er in-
commensnrabelt for Virkeligheden, saavist er det ogsaa, at der
ligger en Sandhed i Jronien. Hertil kommer, at, saaledes som
vi hidtil have opfattet Jronien, er den mere bleven seet som
en momentan Yttring, saa at vi i alle disse Tilfælde endnu
ikke kunne tale om den rene Jroni, eller om Ironi som Stand-
punkt. Jo mere derimod den Betragtning af Forholdet mellem
Virkelighed og Subject, som her leilighedsviis blev gjort gjel-
dende, griber om sig, desto mere nærme vi os til det Punkt,
hvor Jronien viser sig i sin usnrperede Totalitet.

S. Kierkegaardl xlll 23

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free