- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Fjortende Bind /
27

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



27

mentes Christendom, som Epicurceisme til Stoicisme, eller som
Cultiveren, Forædlen, Dannen forholder sig til Grundforandring,
radieal Curz hans Prædiken forer aldrig paa noget Punkt det
Christelige til, hvad det er overalt i det nye Testamente, et Brud,
det dybeste, ulcegeligste Brud med denne Verden, saa lidet som
(hvad let forklares af hans uendelige Angst for alt Radiealt)
Biskop Mynsters Liv end i fjerneste Maade lignede et Brud med
denne Verden, hvis vi da ikke skulde tage den Forklaring god:
man er en »t0ut—x’2—tait« Verdens Mand, en Mand ganske af
denne Verden, og ,,tillige« har man ubetinget brudt med denne
Verden, hvilket svarer til: endog ved at forkynde Christendom at
naae og nyde alle Goder og Fordele og ,,tillige« være Sandheds-
vidne, hvad jeg (ogsaa hentydende til det skjønne Billede paa
Uensartethed med denne Verden: Jomfruelighed, Virginitet)
paaviste at svare til: en Jomfru med en talrig Borneflok.

Her kunde jeg ende. Dog lad mig tilføie et Par Ord i Anled-
ning af at det forekommer mig, at en af hans Forfvarere har
brugt eu Yttring, som vel selv den ivrigste Mynsters Beundrer
vil indronnne Rigtigheden af. ,,Biskop Mynster var ikke egenlig
Bodsprcedikant«· Men dette er, især for et Sandhedsvidne, en
Mislighedz thi al sand christelig Prædiken er forst og fremmest
Bodsprakdiken· ,,Biskop Mynster var mere Fredens Prædikant«.
Men dette er, ifin for et Sandhedsvidne, en Mislighed: i Egen-
skab af Fredens Prædikant at forkynde Dens "Lcere, der (som be-
kjendt Jesu egne Ord) selv har sagt: ,,jeg er ikke kommen at
bringe Fred, men Tvedragt« — han kom jo heller ikke til Verden
for at nyde, men for at lide. Og derfor er det, jeg har sagt om
Biskop Mynster, at han, seet under Belysningen Sandhedsvidne
og christeligt vnrderet, var nydelsessyg: han elskede, nydelfessygt,
,,Fred«, den forste Betingelse for at nyde Livet, alt efter Epieurs
gamle Sætning: ))njl beatum nisi quietum« o: den første Be-
tingelse for al Livsnydelfe er Fred.

Dette være saa nok for denne Gang. Det er en Undtagelse
jeg har gjort, hovedsageligt maa jeg overlade de Mange, som op-
trcede mod mig, at svare og takke hinanden indbyrdes.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:48:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/14/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free