- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tredie Bind /
177

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

177

dige Enkelthed. Hans menneskelige Forudvidenhed var det,
der bestemte ham til at tie. Dette kan Ethiken ikke tilgive, enhver
saadan menneskelig Viden er kun en Illusion, Ethiken fordrer
en uendelig Bevægelse den fordrer Aabenbarelse Den æsthe-
tiske Helt kan da tale, men vil ikke

Den egentlige tragiske Helt offrer sig selv og alt Sit for det
Lllmenez hans Gjerning, enhver Rørelse i ham tilhører det Al-
mene, han er aabenbar, og i denne Aabenbarelse Ethikens el-
skelige Søn. Dette passer ikke paa Abraham, han gjør Jntet
for det Almene og han er skjult.

Nu staae vi da ved Paradoxet. Enten kan den Enkelte som
den Enkelte staae i et absolut Forhold til det Absolute, og saa er
det Ethiske ikke det Høieste eller Abraham er tabt, han er hver-
ken en tragisk Helt eller en æsthetisk Helt.

Forsaavidt kan det atter synes her,-at Paradoxet er det Let-
teste og Nemmeste af Alt. Imidlertid maa jeg gjentage, at den,
der holder sig overbevist derom, han er ikke Troens Ridder, thi
«Nøden og Angesten er den eneste Berettigelse der kan tænkes,
om den end ikke kan tænkes i Almindelighed; thi saa hæves
Paradoxet.

Abraham tier — men han kan ikke tale, deri ligger Nøden
og Angsten. Naar jeg nemlig, idet jeg taler, ikke kan gjøre mig
forstaaelig, saa taler jeg ikke, om jeg end talte uafbrudt Nat og
Dag. Dette er Abrahams Tilfælde Han kan sige Alt; men Eet
kan han ikke sige, og dog naar han ikke kan sige det o: sige det
saaledes, at en Anden forstaaer det, saa taler han ikke. Det lin-
drende i Talen er, at den oversætter mig i det Almene. Abraham
kan nu sige det Skjønneste, noget Sprog kan opdrive, om hvor-
ledes han elsker Jsaak. Men dette er ikke det, der ligger ham
paa Sinde, det er det Dybere, at han vil ofsre ham, fordi det er
en Prøvelse Dette Sidste kan Ingen forstaae, og saa kan En-
hver kun misforstaae det Første Denne Nød kjender den tragi-
ske Helt ikke Han har for det første den Trøst, at ethvert Mod-
argument er skeet sin Ret, at han har kunnet give thtaimnestra,
Iphigenia, Achilleus, Choret, ethvert levende Væsen, enhver

S. Kierkegaard. Ul. 12

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:44:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/3/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free