Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
§1.
§2«
§3.
§1.
§2.
XlV
Side
Capitel 4.
,,Smulernes« Problem: hvorledes kan en evig Salighed
bygges paa en historisk Viden?
Sectio 1.
Til Orientation i Anlægget af Smulerne.
At Udgangspunktet toges i Hedenskabet, og hvorfor? ........... 349
Vigtigheden af en forelobig Overeenskomst om hvad Christendom
er, inden der kan være Tale om en Mediation af Christendom og
Spekulationz Overeenskomstens Udebliven begunstiger Mediationen,
medens dens Udebliven gjør Mediationen illusorisk; Overeenskoin-
stens Indtræden forhindrer Mediationen ....................... 357
Smulernes Problem som Indlednings-Problem, ikke til Christen-
dommen, men til det at blive Christen ........................ 369
Sectio ll.
Problemet selv.
Jndividets evige Salighed afgjores i Tiden ved Forholdet til
noget Historisk, der ydermere er saaledes historisk, at i dets Sammen-
sætning det er medoptaget, hvilket ifølge sit Væsen ikke kan blive
historisk, og altsaa maa blive det i Kraft af det Absurde ........ 374
A.
Det Pathetiske·
Den existentielle Pathos’s Begyndelses-Udtryk; den absolute
Retning (Respekt) mod det absolute Tkloc handlende udtrykt i
Existentsens Omdannelse — æsthetisk Pathos — Mediationens Svige-
fuldhed —— Middelalderens Klosterbevaegelse —- Paa eengang at for-
holde sig absolut til sit absolute »;.0-.·- og relativt til de relative. . .. 376
Den existentielle Pathos’s væsentlige Udtryk: Lidelse — Lykke
og Ulykke som æsthetisk Livs-Anskuelse modsat Lidelse som religieus
Livs-Anskuelse (belyst i det religieuse Foredrag) — Lidelsens Virke-
lighed (Humor) —- Lidelsens Virkelighed i sidste Forhold som Kjende
paa at en Existerende forholder sig til en evig Salighed —— Religieu-
sitetens Jllusion — Anfægtelse — Lidelsens Grund og Betydning
i første Forhold: Afdoen fra Umiddelbarheden og dog Forbliven i
Endeligheden — C·t opbyggeligt Divertissement —— Humor som
Religieufitetens Incognito ................................... 420
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>