- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
44

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44

noseentjs cognoseitur maa dog udvides saaledes, at der ogsaa
er en Maade, paa hvilken den Erkjendende slet Intet erkjender,
eller at det bliver en Indbildning med hans Erkjenden. I For-
hold til en Iagttagelse, hvor det er af Vigtighed, at Iagttageren
befinder sig i en bestemt Tilstand, gjelder det jo, at naar han
ikke er i denne Tilstand, saa erkjender han slet ikke Noget. Han
kan nu bedrage En ved at sige, at han er i den Tilstand uagtet
han ikke er det, men naar det træffer sig saa heldigt, at han selv
siger, at han ikke er i den fornødne Tilstand, saa bedrager han
Ingen. Dersom nu Christendommen væsentligen er noget Objek-
tivt, saa gjelder det for Iagttageren at være objektiv; men
dersom Christendommen væsentligen er Subjektiviteten, saa
er det en Feiltagelse, hvis Iagttageren er objektiv. I Forhold
til al Erkjenden, hvor det gjelder at Erkjendelsens Gjenstand
er selve Subjektivitetens Inderlighed, gjelder det, at den Er-
kjendende maa være i denne Tilstand. Men Udtrykket for Sub-
jektivitetens yderste Anstrængelse er den uendeligt lidenskabe-
lige Interesse for sin evige Salighed. Allerede i Henseende til
jordisk Elskov gjelder det, at Iagttageren dog maa være i Elsko-
vens Inderlighed. Men Interessen er her ikke saa stor, fordi
al Elskov ligger i Illusion, og netop derfor har den et Slags
objektiv Side, som gjør, at en Erfaring paa anden Haand endda
lader sig hore· Gjennemtrænges Elskoven derimod med et Guds-
Forhold, saa forsvinder den ufuldkomne Illusion, det Skin af
Objektivitet, der bliver tilbage; og nu gjelder det, at Den, som
ikke er i denne Tilstand, Intet vinder ved al sin Betragten.
I den uendelige lidenskabelige Interesse for sin evige Salig-
hed er Subjektiviteten i sin yderste Anstrængelse, i det Yderste,
ikke hvor der intet Objekt er (den ufuldkomne og udialektiske
Tistinction), men hvor Gud er negativt i Subjektiviteten, der
i denne Interesse er den evige Saligheds Form.

Speeulanten betragter Christendommen som et historisk
Phænomen Men sæt Christendommen slet ikke var det. «Hvilken
Tumhed,« hører jeg En sige, »hvilken mageløs Iagen efter
Originalitet, at sige noget Saadant, netop i disse Tider da

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free