- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
313

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

313

Hvad er det jeg veed historisk? Det Stofartige. Idealiteten
veed jeg ved mig selv, og veed jeg den ikke ved mig selv, veed
jeg den slet ikke, al historisk Viden hjælper ikke. Idealitet er
ikke Løsøre, der kan transporteres fra Een til en Anden, eller
Noget som gaaer med i Kjøbet, naar man tager store Partier.
Veed jeg at Cæsar var stor, saa veed jeg hvad det Store er, og
dette seer jeg paa, ellers veed jeg ikke, at Cæsar var stor. Historiens
Fortælling, at vederhæftige Mænd forsikkre det, at der ingen
Risico er forbunden med at antage denne Mening, da det skal
være vist, at han var en stor Mand, at Udfaldet beviser det,
hjælper slet ikke. At troe Idealiteten paa en Anoens Ord er
ligesom at lee af en Vittighed, ikke fordi man har forstaaet
den, men fordi en Anden har sagt, at det var vittigt. Naar
saa er, saa kan i Grunden Vittigheden for den i Kraft af Troen
og Agtelsen Leende lige saa godt være usagt, han kan lee med
samme Emphasis.« — Hvad er da Virkeligheden? Den er Ideali-
teten. Men æsthetisk og intellectuelt er Idealiteten Muligheden
(Tilbageførelsen ah esse ad posse). Ethisk er Idealiteten Vir-
keligheden i Individet selv. Virkeligheden er Indvortesheden
uendeligt interesseret i at existere, hvilket det ethiske Individ
er for sig selv.

si- di-

Naar jeg forstaaer en Tænker, saa er netop i samme Grad
som jeg forstaaer ham, hans Virkelighed (at han existerer som
et enkelt Menneske; at han selv virkelig har forstaaet det saa-
ledes o. s. v.; eller at han selv virkelig har realiseret det o. s. v.)
aldeles ligegyldig. Deri har Philosophien og Æsthetiken Ret,
og det gjelder netop om, at dette ret fastholdes. Men deri ligger
endnu intet Forsvar for den rene Tænken som Meddelelsess
Medium. Fordi nemlig hans Virkelighed er mig den Lærende
ligegyldig, ligesom omvendt min ham, deraf følger ingenlunde,
at han selv tør være ligegyldig ved sin egen Virkelighed. Dette
maa hans Meddelelse bære Præg af, vel ikke ligefremt, thi det
lader sig mellem Mand og Mand ikke meddele ligefrem (da

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free