- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
371

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

371

dommen: saa maa hans Overgangs Inderlighed være den
største, netop fordi der intet Udvortes er. Men paa den anden
Side er det Udvortes Udebliven vist en Fristelse og kan let blive
en Fristelse for Mange til saadan at lade det staae hen, som
man bedst vil see deraf, at En og Anden maaskee vil studse over,
at det at blive døbt som Barn skulde betyde, at det blev vanske-
ligere at blive Christen. Imidlertid er det dog saa, og alle Ana-
logier ville bekræfte Rigtigheden af den Sætning: jo mindre
Udvorteshed, jo mere Inderlighed — naar den i Sandhed er
der; men tillige jo mindre Udvorteshed, desto større Mulighed
for at Inderligheden aldeles udebliver. Udvortesheden er
Vægteren, der vækker den Sovende, Udvortesheden er den
omhyggelige Moder, der kalder paa En, Udvortesheden er
Apellet, som bringer Soldaten paa Benene, Udvortesheden er
General-Marfchen, der hjælper En til den store Anstrængelse;
men Udvorteshedens Udebliven kan betyde, at Inderligheden
selv kalder inderligt paa et Menneske: ak, men den kan ogsaa
betyde, at Inderligheden udebliver.

Dog ikke blot saaledes er det, hvad jeg maatte kalde Ind-
ledningen til at blive Christen, yderst forskjelligt fra hvad man
i Almindelighed kalder Indledning, men den er ogsaa yderst
forskjellig fra en Indledning til Christendommen, naar der
gaaes ud fra den Betragtning, at Christendommen er en Lære.
En saadan Indleden leder ikke til at blive Christen, men höch-
stens til ved en verdenshistorisk Betragtning at see Christen-
dommens Fortrin fremfor Hedenfkab, Iødedom o. s. v.

Den Indleden, hvilken jeg paatager mig, bestaaer da i
frastødende at gjøre det vanskeligt at blive Christen, og opfatter
Christendommen ikke som Lære, men som Existents-Modsigelfe
og Existents-Meddelelfe; indleder derfor ikke verdenshiftorifk,
men psychologisk, ved at gjøre opmærksom paa, hvormeget der
maa være levet, og hvor vanskeligt det er ret at blive opmærk-
som paa Afgjorelsens Vanskelighed. Hvad jeg ofte nok har
sagt, men ikke ofte nok kan gjentage baade for min egen Skyld,
fordi det beskjeftiger mig i megen Inderlighed, og for Andres

24M

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free