- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
147

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - § 86. Billedkunstens Teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

§ 86. Billedkunstens Teknik. Man skjelner indenfor
Billedkunsten mellem Skulptur (Plastik) og Maleri.
Skulpturens Værker fremtræder enten i helt fristaaende
Figurer (Grupper, Statuer, Byster) eller ophøiede paa en plan
Baggrund, Reliefer, der enten er lavt ophøiede (Basrelief)
eller høit ophøiede over Planet (Hautrelief). Skulpturens
Materiale er hovedsagelig Sten, Træ, Metal eller Ler. Sten
hugges, Træ skjæres, Nktal Btsd6B, Ler modelleres. Leret
gjøres variFt ved Brænding (Terrakotta, brændt Ler). Bet kan
ogsaa glaseres og males (Robbiaarbeider, Majolica). Gibs
(svovlsur Kalk) anvendes sædvanlig kun — støbt i Former —
til Gjengivelse af Lermodeller (Gibsmodel) eller af færdige
Skulpturværker (Gibsafstøbninger).
Den sædvanligst anvendte Sten er Marmor (kulsur Kalk),
det sædvanligst anvendte Metal er Bronce, en Blanding af 9Ao
Kobber og Vio Tin.
Billedhuggeren udfører gjerne først en liden Kompositions
skizze i Ler, inden han udfører Figuren nøiagtig efter levende
Model i den Størrelse, det færdige Kunstværk skal have.
Denne «Model» udføres ligeledes i Ler (Lermodel). Denne
støbes derefter i Gibs, og efter Gibsmodellen hugges, skjæres
eller støbes saa det endelige Kunstværk i Marmor, Træ, Bronce
ell. 1. Marmorhugningen udføres gjerne at Stenhuggere ved
Hjælp at Punktering paa Gibsmodellen (triangulær Opmaaling)
og eftergaaes tilsidst at Kunstneren. Ogsaa Broncen behøver
en sidste Overarbeiden efter Støbningen (Cisellering). I Middel
alderen forekommer talrige farvede Skulpturer, især Helgen
billeder i Træ, Altarskabe o. 1.
Ogsaa i Ædelstene udføres plastiske Arbeider allerede fra
Oldtiden af. De fordybede Arbeider kaldes Gemmer (Intaglio),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:09:35 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kirkeark/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free