- Project Runeberg -  Kirken og den Psykiske Forskning /
102

(1922) Author: Haraldur Níelsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

agtigt det samme faar man ud af et trejde Sted hos
samme Forfatter — nemlig i Apostlenes Gerninger 10,30,
hvor vi læser følgende Bekendelse af den synske
Kornelius: »For fire Dage siden fastede jeg indtil denne Time,
og ved den niende Time bad jeg i mit Hus; og se, en
Mand (græsk: auer) stod for mig i et straalende
Klædebon«. Tænkte Lukas ikke ogsaa her paa en afdøds Sjæl?
Og dog kalder han denne samme afdøde Sjæl i det 10.
Kapitel »en Guds Engel«, det vil sige: Guds Sendebud.
Jeg tror, at de bibelske Forfattere ofte tænkte paa afdødes
Sjæle, naar de omtaler Væsener, der aabenbarede sig
fra en for os usynlig Verden; thi de bruger stundom
Ordene »Aand« og »Engel« i Flæng (se f. Eks. Hebr. 1, 13-14;
Dom 13, 3-11; Dan. 8,16; 9,21; 10, 16-17 o. m. fl.

I Markusevangeliet bruges ikke Ordet »aner«, men
»neaniskos« i Omtalen af Kvindernes forannævnte
Oplevelse ved Graven. Alligevel er den samme Tankegang
ikke mindre tydelig der. Der staar hos Markus, at
Kvinderne, da de kom ind i Graven, saa cn Yngling sidde paa
den højre Side, iført et hvidt Kædebon. Det græske Ord,
som her bruges, neaniskos, betyder en ung Mand; men
her er der selvfølgelig Tale om en afdød ung Mand, som
viser sig fra den anden Verden, og Markus gaar altsaa
ud fra, at Kvinderne kom i Forbindelse med denne
dis-carnerede Aand.

Jeg synes ogsaa, at vi kan slutte noget af forskellige
andre Udtalelser i Apostlenes Gerninger. Efter hvad der
fortælles os i det 25. Kapitel, havde Landshøvdingen
Festus denne Opfattelse af Striden mellem Jøderne og
Paulus: »Men de havde nogle Stridsspørgsmaal med ham om
deres egen Gudsdyrkelse og om en Jesus, som er død,
men som Paulus paastod er i Live.« Altsaa har Festus
haft Indtrykket af, at Paulus mente sig at have været i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeopsyk/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free