- Project Runeberg -  Konst och konstnärer / Årg. 4 (1913) /
92

(1910-1914) With: Albin Roosval
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vacker Sergelmedaljong i hvit marmor, hvilken
i afgjutning är spridd i flera exemplar.

A Sjöofficersmässen finnas Sergelska
gipsmedaljonger af K. A. Ehrensvärd (osign.), af
Chapman (osign.), af J. Lagerbjelke (sign.

Sergel 1805»,) samt M. C. Anckarsvärd (osign.).

Därjämte finnes å Wedeby, hvilken egendom
fordom besutits af Ehrensvärd, en
Sergelmedaljong af denne, å Blekinge Museum en af
Chapman, en af landshöfding Anders af
Håkan-son, deponerad af Jämjö församling, samt å
orgelläktaren i Ronneby kyrka en af Gustaf III.

Mycket snarlika mästarens äro de
gipsmedaljonger man påträffar i Karlskrona af den
Sergelska skolans elever: Kainberg, Aberg, Klint,
Byström, Göthe samt Johan Törnström.

Till dessa måste hänföras en gipsmedaljong
af Johan af Puke i Blekinge museum (osign.),
en af O. H. Xordensköld å samma ställe (osign.)
samt å Sjöofficersmässen en af amiral C. W.
Modée (osign.) och en af J. af Puke (osign.),
förmodligen liksom den å Blekinge Museum
förvarade, af Göthe.

En af den Sergelska skolans mera kända
elever, som i Karlskrona efterlämnat åtskilliga
prof på sin verksamhet, var
amiralitetsbildhug-garen Johan Törnström. De lefnadsdata och
andra fakta, man har om honom, äro ganska få.
Född i Västmanland 1745, den 17 april,*) kom
han tidigt i lära hos den framstående
bild-huggaren G. J. Fast i Stockholm samt var en
tid äfven elev af Sergel. I Stockholm vistades
han till inpå 1770-talet, då han befordrades till
amiralitetsbildhuggare i Karlskrona och där han
fick rikt tillfälle att utöfva sin konst genom att
i trä utmejsla kolossala galjonsbilder till flottans
fregatter och andra skepp. Han åtnjöt här

*) I S:t Michaelsordens matrikel uppgifves hans
födelseår vara 1744.

I’ASADKN TIM. MÖN SIKR- OCH MODEI. I.SALEN l’Ä K. El.ÖTT AN S
VARE I KARLSKRONA.

stort anseende och Sergel yttrade om honom,
att han under andra förhållanden skulle blifvit
en utmärkt bildhuggare. Redan vid
hertig-regentens och Gustaf IV Adolfs besök i
Karlskrona 1793 blef han erbjuden yttre utmärkelser,
men vägrade envist att mottaga någon dylik
under förklaring, att Vasaorden ej passade på
hans gamla rock. Han utbad sig därför i stället
något att lefva af och erhöll då en gratifikation,
ämnad till inköp af en slaktoxe, ty vid den
stuga, nuvarande justeringskammaren, som han
bebodde på örlogsvarfvet, fanns äfven ett bra
gräsbete. Törnström, som emellertid var ifrig
konstsamlare, kom på en auktion öfver en
utmärkt gravyr och gaf slaktoxen på båten samt
inköpte för en dryg penning den mästerliga
planschen. Väl hemkommen med denna, fann
han att resten af den kungliga gratifikationen
ej räckte till mer än en half oxe.

Ar 1796 den 9 mars recipierade han i den
i Karlskrona florerande S:t Michaelsorden, fick
andra graden samma år eller 24/s och tredje
graden 1799 den 13 mars. Till ledamot af
Målare- och bildhuggareakademien kallades han
1803. Verksam ända in i det sista,
galjons-bilden till Karl XIII kunde han aldrig fullborda
på grund af ålderdomssvaghet, rik på barn,
men fattig på mynt, afled Törnström i
Karlskrona den 20 februari 1828.

Ett af Törnströms tidigaste arbeten i
Karlskrona var dekoreringen af teatern. Denna, en
kronan tillhörig materialbod, blef på Ehrensvärds
tillskyndan inredd för det nya ändamålet vid
ett Gustaf III:s besök samt togs i bruk den 29
september 1784. Ehrensvärd hade uppgjort
teckningar till tvänne yttre väggmålningar, som
löpte i en fris utefter byggnadens långväggar.
Dessa målades af Törnström i svart på röd botten,
liksom figurerna på etruskiska vaser. A södra
sidan kunde man skåda Herkules äfventyr, på
den norra skapelsen och syndafallet. Tyvärr
finnes ingenting bevaradt af dessa, 1841
företogs nämligen en grundlig reparation och
ommålning af teaterbyggnaden och då försvunno
också Törnströms målningar.

Det är i synnerhet på örlogsvarfvet, man nu
kan studera Törnströms efterlämnade arbeten.
Det lider intet tvifvel om att han är mästare
till den grinande masken på gafvelfältet till hans
forna verkstad, Bildhuggarekammaren, till
vapnet öfver Chapmansporten, en vacker vase, samt
till Gustaf III:s namnchiffer, omgifvet af
fladdrande vimplar, å Mönster- och Modellsalens
gaf-velröste. Rikaste tillfället att utöfva sin konst
fick han dock genom utförandet af
galjonsbil-derna. Det har nämligen funnits en tid, då de
svenska fartyg, som plöjde Östersjöns vågor,
voro prydda med i stäfven uppsatta, kolossala
figurer, af trä snidade, målade och ofta förgyllda.
Vanligtvis voro de en allegori på det namn,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:04:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kok/1913/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free