- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
5

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett så lidelsefullt intresse för det vackra, att de ansago
intet pris för högt för en vacker byggnad eller en vacker
målning.

Efterkommande till de riddare, varom ovan talats, hade
av konungarna fatt väldiga lantgods. De borgar, där
fordom traktens befolkning sökt skydd mot rövare och
fiender, ändrades nu, dä lugn rådde i landet, till
praktfulla palats. Under 15- och 1600-talen växte konungarnas
makt, och de fingo så småningom de rika och förnäma
slottsherrarna alldeles i sina händer, dessa, som förut i
landet i sina borgar ofta trotsat själve konungen. Det
blev nu i konungens palats, som allt högt och skönt skulle
samlas. Där blevo de förr så självständiga slottsherrarna
hovmän, där målades porträtt, fältslag och ceremonier,
som skulle förhärliga konungen och hans familj. De, som
beställde konstverk, voro således under 15-, 16- och
1700-talen först och främst konungarna, vilka skulle pryda sina
slott och dessutom gjorde stora konstsamlingar, som blott
fingo ses av konungens vänner, men även adelsmännen
och rikmännen skaffade sig samlingar och läto mala sig av
goda konstnärer.

Handeln hade slutligen skapat en förmögen borgarklass,
och gynnad av densamma uppväxte särskilt i Holland
under iöco-talet en hel mängd goda målare, vilka med
sina vackra, lustiga och hemtrevliga bilder skapade en
konst, som passade för och älskades av köpmän,
hantverkare och andra borgare.

Under hela 1700-talet var emellertid hovkonsten den
bestämmande, och man försökte i hela Europa att måla
lika täcka och lika eleganta tavlor som de franska
hovmålarna.

Den stora franska revolutionen, som lössläppte alla
oordningens makter, till dess Napoleon med järnhand skaffade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free