- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
60

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ser man hur konungen i juvelprydd vitskimrande
sidendräkt krönes av ärkebiskop Beronius och riksdrotset greve
Horn. som halla kronan över Gustavs huvud. Till höger
ser man drottningen under kröningsstolens gyllne
skulpturer. Adel, präster, borgare och bönder skymta i bak-

grunden. och konstnären har avbildat sig själv i
förgrunden, räckande sin snusdosa åt en av sina
konstnärsvänner.

En svensk konstnär, som vann ära i Paris, var Nils

Lafrensen d. y. Han föddes i Stockholm 1737 och

avled där 1807. Under 1760-, 70- och 80-talen vistades
han i Paris, där han tillägnade sig både det franska lätta
målningssättet och uppfattningen. Lafrensen använde sig
av en sorts akvarellmålning, som kallas gouache.
Akvarellen utföres på papper med i vatten lösta färger, och det
vita i bilden utgöres av det utsparda papperet. I gouachen,
den sorts akvarell, som Lafrensen helst målade, användes

till det vita en vit kritaktig färg, som lades på papperet

eller pergamentet.

Lafrensen målade salongslivet, festernas och vardagarnas
sällskapsliv i de högförnämas våningar eller lantslott. Dessa
eleganta och vackra gouacher tilltalade i hög grad ej minst
genom sina ämnen (se bild 41) konstnärens samtida såväl
i Paris som i London och även i Stockholm. Framstående
koppargravörer utförde efter de Lafrensenska målningarna
s. k. kopparstick. Man graverade med en gravstickel på
en kopparplåt, sä att bildens linjer blevo fördjupningar i
plåten. Man insmorde sedan den graverade teckningen
med tryckfärg, avtorkade sedan svärtan, så att den
stannade endast i fördjupningarna, och tryckte plåten mot ett
fuktat papper i en koppartryckspress. Man kunde ta en
mängd pappersavtryck efter denna kopparplåt, och dessa
koppargravyrer eller kopparstick voro mycket eftersökta,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:12:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/konstisver/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free