- Project Runeberg -  Konsten i Sverige /
80

(1915) [MARC] Author: Carl G. Laurin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

So

B. E. FOGELBERG

en Bellmansfest. Somliga känna väl ocksa till Byströms
staty av en mycket firad, vacker och godhjärtad
skådespelerska. Emelie Högqvist (bild 53). Den lilla statyn är
uppställd i den ståtliga sal på Dramatiska teatern i Stockholm,
där publiken under mellanakterna råkas för att prata och
promenera. Byström har avbildat hennes behagfulla gestalt
i 1840-talets dräkt, såsom hon var, då hon i en pjäs
utförde den då nya dansen polkan. Helst gjorde han
statyer med ämnen ur den grekiska gudasagan.
Arbetsam och frikostig, bäde kunde och ville Byström hjälpa
de mänga fattiga konstnärer, som han mottog i sitt glada,
gästfria hem.

Om Byström fortsatte den Sergelska nyantika riktningen,
så kom däremot hans samtida Bengt Erland
Fogel-berg med nya ämnen och ny uppfattning. I alla
Europas länder rådde vid 1800-talets början ett starkt intresse
för de fosterländska ämnena och den egna historien.
Samma känslor som besjälade Geijer, dä han skrev dikten
Manhem, samma uppfattning, som Ling kämpade för, att de
fornnordiska ämnena kunde användas i konsten och att det
nödvändigtvis ej behövde vara grekiska gudars och
gudinnors kroppar, som avbildades av svenska bildhuggare,
samma och liknande idéer framkommo i Fogelbergs konst.
Fogelberg föddes 1786 i Göteborg. Han kom till
konstakademien i Stockholm, fick umgås i Carl Fredrik von
Bredas hem och utställde 1818 modellskisser av Odin, Tor
och Frej. Sedermera modellerade han om dessa och
ersatte Frej med Balder, och det är dessa tre väldiga
marmorgudar, som nu stä i Nationalmusei trapphus, uttryck för
visdom, kraft och godhet. Mest lyckad är Tor (bild 54). Ar
1844, samma är som Karl Johan avled, fullbordades
statyerna, och äret därpå kom Fogelberg själv hem från Rom.
där han levat nära ett kvarts sekel. Han fick nu beställ-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 08:02:00 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/konstisver/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free