Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
älsklingsfolk, judarne, har redan många århundraden
före Kr. spelat en dominerande roll i den judiska
folkfantasien. Ju mer avlägset och molnhöljt detta
ideal tedde sig, med desto större fanatism fasthöllo
judarna vid tron på det stundande himmelriket, där
gud skulle regera världen genom en salvad
ställföreträdare, Messias av Davids stam.
Föreställningen om denna nationellt-judiska gudsstat (teokrati)
erhöll småningom en utöver de vanliga jordiska
förhållandena gående karaktär: profeten Esaias t. ex.
förklarar, att gud har för avsikt att skapa en ny
himmel och en ny jord, där icke mera sol och måne
skina, utan Herren själv skall lysa som ett evigt
ljus. Där skall då byggas ett skönare Jerusalem och
ett bättre tempel, synderna skola förlåtas och gud
skall skriva sin lag omedelbart i judarnas hjärta,
så att de icke mera synda. Å andra sidan förbinda
profeterna tanken på det kommande gudsriket även
med förödande straff, som i främsta rummet skola
drabba judarnas fiender, men även syndarna bland
judafolket, vilka skola förtäras med eld, medan de
rättfärdiga och visa skola lysa i oförgänglig glans.
Som en profetisk förkunnare av det stundande
gudsriket uppträdde den asketiske Johannes Döparen
vid en tidpunkt, då det romerska förtrycket och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>