- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1908 /
157

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

157

Utställningar.

Kyrklig textil konst.

Den välkända textilanstalten Licium i Stockholm hade i början af
maj månad en utställning i Konstnärshuset därstädes. Som bekant har
Licium den kyrkliga och heraldiska textilkonsten till sin specialitet, och
det var också endast dithörande föremål som voro utställda. Anstaltens
konstnärliga ledarinna, fröken Agnes Branting, har genom mångåriga studier
utbildat sig till en af våra förnämsta kännare af kyrklig textil konst, och
hon har också af domkapitlet i Uppsala erhållit det ansvarsfulla uppdraget
att undersöka, konservera och museimässigt ordna domkyrkans stora och
dyrbara samling af textilföremål. Den kyrkliga textilkonsten kan ju
tillgodogöra sig traditionen mera än annan modern textil konst; den har
ofta anledning att ansluta sig till den kristliga konsten från äldre tider.
En historisk kunskap sådan som den fröken Branting äger är därför
af största betydelse. Licium äger dessutom en hel stab af konstnärliga
och tekniska förmågor, bland hvilka här endast må erinras om fröken
Sofia Gisberg.

Bland de utställda föremålen märktes i första rummet
Gustaf-Vasakyrkans i Stockholm tre antependier, som voro färdiga redan vid denna
kyrkas invigning för något år sedan. Som bekant prydes kyrkan af det
praktfulla barockaltare, som förr haft sin plats i Uppsala domkyrka. På
grund af det gamla altarbordets form och rika dekoration hafva
ante-pendierna måst göras jämförelsevis små. Största prakten har nedlagts
på det hvita antependiet: midten prydes af en figural kartusch, »Herdarnes
tillbedjan», omgifven af en strålgloria, och vid sidorna löpa två stående
bårder med motiv af hvita liljor och gvliene blad. Synnerligen förnämt i
all sin enkelhet är Vasakyrkans svarta antependium med ett silfverkors
omgifvet af ett par gröna palmkvistar och orden: »Det är fullkomnadt.»

Ett praktfullt sorg-antependium var det, som utförts för Borås nya
kyrka; midpartiet upptogs af den gamla Frälsare-symbolen, det blödande
Lammet, och sidopartierna af modernt hållna, präktigt stiliserade tistlar,
det hela i diskreta färger, lilas, grönt och silfver. — Dessutom funnos
åtskilliga andra antependier, i hvilka med enkla medel och för billigt pris
åstadkommits goda konstnärliga resultat.

Den vanligen använda tekniken i föremål af denna art är ju broderi
af olika slag. En mindre ofta förekommande teknik representerade ett
antependium, beställdt för Gustafsbergs kyrka å Värmdö. Det var
nämligen väfdt i haute-lisse- (eller flamsk) teknik af en af Liciums många
skickliga väfverskor. Dess nedre del, i rödt i olika nyanser med en rik
ornamentik af Kristusmonogram och evangelistsymboler, indelas af en rad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1908/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free