Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Kunskapen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
är till för sig; ehuru, då det likväl såsom
objektivt står i motsats till det aktuella
sjelfmedvetandet och har en nödvändig relation till det yttre,
medvetandet ej här kan fattas annorlunda, än
såsom ett medvetande om sig såsom ett yttre,
d. v. s. såsom föreställning eller också såsom ett
abstrakt sinnligt begripande, en form blott för
ett yttre. Häraf framgår således, att den
empiriska kunskapen, hvilkens innehåll är menniskan
såsom objekt eller det objektiva medvetandet,
måste framträda i fyra särskilda former,
alltefter som objektet betraktas såsom ett blott yttre
eller naturting, en organism, ett animaliskt eller
instinktlif eller såsom ett på ett yttre baseradt
medvetande.
Först framträder derföre kunskapen såsom
begreppet om blott en form för det yttre, om en
summa af delar i rummet och tiden, utan något
inre, d. v. s. begripligt, samband mellan delarna,
eller ock såsom en ordning eller lag för
delarnas samvaro och efterföljd, betingad och
förverkligad af en physisk eller chemisk kraft. Denna
uppfattning af menniskans verld kallas för den
oorganiska, emedan en uppfattning derigenom
blott eger rum af det sammanhang, som
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>