Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar rörande det som förnämligast bör i akt tagas vid Skådepenningars upgifvande af Gudmund Adlerbeth - 15. Om Deviser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
tillstånd och villkor, att jämförelsen dem emellan kan äga all den motsats (contrast) som fordras, för att göra liknelsen smakelig. Om i ett Låf-tal, en af Upfostringsverket väl förtjänt man liknades vid en trägårdsmästare, som planterat späda oeh frodiga plantor; en nitisk prest vid en herde, som troget vårdat sin hjord, månne dessa liknelser skulle förkastas? Och kunna de ej ogillas, uttryckta i ord allena, hvarföre skola de ogillas, uttryckta till en del i figurer och till en del i ord, hvilket utgör enda skillnaden emellan denna rhethoriska bild och devisen?
De som ej medgifva människjo-figurens bruk i deviser, vilja äfven därifrån utesluta alla fablens Gudomligheter och Hjeltar. De tillåta väl, att Jupiters örn och Neptuni treudd föreställas, men icke Jupiter och Neptunus sjelfva, afbildade såsom människjor. Denna laggranhet synes vara öfverdrifven, emedan dessa fabel-varelser ingen ting annat med mänskligheten äga gemensamt än den figur man lånt dem, för att hafva något att fästa ögat vid. Månne Guden Apis förestäld som oxe skulle passa till devis och icke Jupiter förestäld som människja? Kunna fablens Gudar vara ämnen till liknelser, så kunna de ock vara det för devisen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>