- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjärde årgången, 1903 /
99

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - J. T. Bring. Skildringar från det kyrkliga lifvet i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MEDDELAXPEX OCH AKTSTYCKEN’ 99
öfvergå VI sedan till kyrklig sed, befinnes det att i år-
ligt medeltal blott 0,05 % af lefvande födda barn af evang.
föräldrar under åren 1876 — 1900 förvägrats dop; ännu lägre
ställer sig siffran vidkommande konfirmationen. Denna be-
tecknas som »den mest populära k)rrkliga seden öfverhufvud-
taget». Antalet fall, i h vilka man undandrager sig vigsel, äro
i stigande, medan man åter allmänt synes hålla på den kyrk-
liga begrafningen. De nattvardsbegåendes antal har sedan
långt tillbaka befunnit sig i sjunkande — ända sedan i8:de
seklets början. På 1880-talet syntes en förändring i detta
hänseende vilja inträda, men däraf vardt sedermera intet. Un-
der det att omkring år 1700 årliga medeltalet kommunikanter
uppgick till 250 a 275 % af befolkningen, och medan år 1830
procentsiffiran ännu steg tiU 102, har den sedan steg för steg
nedgått till 45,2 %, ja ställer sig faktiskt än lägre, enär senaste
kända befolkningsnumerären (från 1895) nu betydligt öfver-
skridits. Anmärkningsvärdt är dock under sådana förhållan-
den, att sjukkommunionernas antal ökats samt att männens
deltagande i nattvardsgången likaledes är i stigande. Emeller-
tid finnas omkring 37 % af befolkningen, som sannolikt aldrig
begå nattvarden. Till och med på landet förekommer sällan,
att någon mer än 2 gånger om året kommer till Herrens
bord. För att befordra ett flitigare bruk af nattvarden hafva
på åtskilliga håll, äfven på landsbygden, nattvardsgudstjänster
anordnats på söndagsaftonen eller under veckan, liksom ock
xkorporativa» nattvardsgångar (d. v. s. särskildt afsedda för
ungdom, för rekryter o. s. v.) förekommit. — Offervilligheten
för kyrkliga ändamål har under senare tid i hög grad stegrats,
såsom framgår dels af de betydligt ökade kollektsiCFiroma, dels
och än mer i fråga om stiftelser och donationer för kyrkliga
ändamål. Under det dessa 1882 — 85 blott belöpte sig till
»03,924 mark, stego de 1896 — 1900 till icke mindre än 936,541
mark. Söndagslagrstiftningen har skärpts och den yttre sön-
dagshvilan är tämligen allmänt genomförd, men blott i aflägsna
landsdelar bär söndagen ännu den forna prägeln af högtidlig
stinhet I fråga om kyrkobesök visa olika församlingar en
utomordentligt stor åtskillnad. Ofver hufvud kan dock det re-
gelmässiga kyrkobesöket som fast sed sägas hålla på att 9^r*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1903/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free