- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femtonde årgången, 1914 /
447

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Martti Ruuth. Karl XII i den mystiska separatistiska profetians ljus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kart, xii 1 den mystiskt-separatistiska profetians ljus 447

tava — då den största spänning i sinnena var rådande i Sverige,
var naturligtvis särdeles ägnad att framkalla och sprida dylika
profetiska utsagor och låta dem väcka genklang i sinnena. Denna
omständighet bestyrkes äfven af de förfrågningar angående Karl
XII, hans rike och öden, hvilka enligt Schäfers
dagboksanteckningar just vid denna tid gjorts honom. Sommaren 1710 förfrågar
sig nämligen grefve Liewen första gången hos Schäfer om hans
tankar angående krigets gång och rikets öden. Och följande år
i augusti kommer Kristina Ekegren (Ekegrön) öfver från Sverige
för att af fången i Åbo slott be om »råd och besked» angående
konung Karls regering och rikets öden.

Ett bidrag till kännedomen om de ifrågavarande profetiska
samlingarnas spridning gifva några anteckningar i Schäfers
dagbok. Den 8 september 1711 säges det i dagboken: att hans
systerson Carl Hasselqvist öfverbragt åt honom flere skrifter bland dem
äfven Christ. Koterns och Joh. Kregels förutsägelser. Bredvid
dessa anteckningar har Schäfer på marginalen i dagboken
utsatt invid Koterns namn årtalet [i]öiö och invid Kregelns namn
årtalet [i]Ö25. Ledsamt nog har Schäfer icke anförtrott sin
dagbok några som helst tankar om dessa skrifter. Men oberoende
häraf kunna dessa korta dagboksanteckningar gifva någon
upplysning. För det första synes därur framgå, att Schäfer genom
Hasselqvist erhållit just de samma samlingarna af de Koternska
och Kregelska profetiorna, hvilka här varit i fråga, och i hvilkas
rubriker äro angifna de af Schäfer antecknade årtalen 1616 och.
1625.

Hvarifrån har då Schäfer eller rättare Hasselqvist erhållit
dessa profetiska samlingar? Svaret härpå gifves visserligen icke
direkt i Schäfers dagbok. Men man torde knappt taga miste,
om man antager, att det icke varit en slump att vid samma tid, som
Schäfer genom fru Ekegren emottog nämnda förfrågan, dessa
profetiska skrifter råkade i hans händer. Synbarligen voro dessa
profetior jämte de i en bestämd riktning gående uttydningarna
kända och uppmärksammade i de pietistiska kretsar, från hvilka
förfrågan till den som profet aktade fången i Åbo gjordes. Att
Schäfers egna tidigare apokalyptiskt-kiliastiska profetior voro
ägnade att inom hans vänkrets göra dessa nya profetior eller rättare
sagdt gamla profetior i ny tillämpning uppmärksammade, är lika
naturligt som att dessa å sin sida voro ägnade att befästa Schäfers
rykte som profet. Och detta de profetiska utsagornas samman-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1914/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free