- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
372

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Dokument till frågan om nattvardsgemenskap med Englands kyrka av N. Söderblom - 2. Svenska kyrkans biskopar till anglikanska biskopskonferensen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

meddelanden och aktstycken

hos oss äldre och rikare utvecklade kvinnliga diakonatet. Ett dylikt
diakonat betecknas av den anglikanska biskopskonferensen i
resolutionen 49 såsom det inom den kristna kyrkan ursprungliga, vilket
kan stödjas på Apostlagärningarnas sjätte kapitel. Något behov av
eller någon önskan om ett diakonat i form av en inledning till
prästämbetet, har icke försports i vår kyrka.

b. Frågan rörande handpåläggningens användande vid
konfirmationen har, enligt vår mening, i utpräglad grad karaktären av
ett adiaforon. Därav följer å ena sidan, att några principiella
betänkligheter mot upptagandet av denna tilltalande, i andra
sammanhang även hos oss använda sed icke från vår sida förefinnes,
men å andra sidan, att vi ej kunna acceptera den under någon
motivering, som pä något sätt skulle kunna synas sätta denna dess
karaktär av ett adiaforon i fråga.

I sammanhang härmed kunna vi icke underlåta att erinra om
den synnerliga vikt, som vår kyrka lägger på konfirmandernas
grundliga undervisning i den kristna trosåskådningens
huvudstycken, såsom en oumbärlig förutsättning för konfirmationen — ett
krav, som i den anglikanska kyrkans konfirmationspraxis icke synes
vara i lika mån behjärtat. I fråga om tillträde till H. H. Nattvard
i vår kyrka för personer, som konfirmerats av anglikanska kyrkan,
hava betänkligheter tidigare uttalats till följd av kyrkans i Matt.
28: 20 framhållna plikt att undervisa. Men dessa betänkligheter
hava icke förhindrat tillträde till H. H. Nattvard inom vår kyrka
för sådana, som konfirmerats inom engelska kyrkan. Vi föreställa
oss att de båda kyrkorna ömsesidigt kunna hava något att lära sig
av varandra, såväl i fråga om nattvardsläsningen, som när det
gäller själva konfirmationsakten och dess betydelse.

Vad vi senast anfört om de ungas kyrkliga undervisning, är
att betrakta som ett önskemål, ingalunda som något villkor för
nattvardsgemenskap från vår sida.

3. Till förekommande av varje missförstånd anse vi oss
slutligen böra fästa uppmärksamheten därpå, att Augustanasynoden i
Nord-Amerika och den Tamuliska evangelisk-lutherska kyrkan i
Syd-Indien, som kunna betecknas såsom den svenska kyrkans
dottersamfund och med vilka denna står i interkommunion likasom
över huvud i den allra närmaste gemenskap, likväl äro fullständigt
självständiga kyrkosamfund, varför i fråga om dem inga som helst
konklusioner kunna dragas av de överenskommelser, som den
svenska kyrkan träffar till främjande av enheten inom Kristi kyrka.

Låte Gud sin välsignelse vila över den innerliga förbindelsen
mellan våra båda kyrkor, som vi nu stå i begrepp att sluta, och
må Kristi församling hos oss båda därur skörda rika frukter för
sitt eget andliga liv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0382.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free