- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjätte årgången, 1926 /
68

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hj. Psilander, Den Lindblomska revisionen av Luthers lilla katekes - I. Uppgiftens svårigheter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I I 2

HJ. PSILANDER

en allmännelig, världsomfattande, över tider och rum sig sträckande
andlig och helig enhet eller församling (Credo in . . . sanctam
eccle-siam catholicam), syndernas förlåtelse (remissionem peccatorum),
»köttets» eller det förgängligas uppståndelse (carnis resurrectionem)
och ett evigt liv (vitam aeternam). Men till detta och annat, som
ju blott är ett övertagande av traditionen, har Luther lagt
åtskilligt, som står på en lägre nivå och överhuvud ej alls innehåller
några religiösa tankar1, t. o. m. uttryck av sin egen och sin tids
vidskepelse, såsom hans »icke bannas och svärja, icke bruka trolldom»
etc., av Lindblom med varsam hand humaniserat och moderniserat.

Det låter sig ej förneka, att över Luthers i växlande tonarter
högljutt prisade katekes, trots dess intresse såsom ett omedelbart
och i all knapphet ymnigt utflöde av en individuell religiös känsla,
i mångt och mycket vilar en fläkt av naiv vardaglighet, av livets
»uppehälle och nödtorft», av en av humanismens och renässansens
andliga rörelser otillräckligt berörd avkrok, ett andlighetens och
världslighetens provinsiella Krähwinkel, som än i dag sätter sin
prägel på vida kretsar bland den tysk-evangeliska kyrkans tjänare,
att man i denna katekes liksom i Luthers skrifter för övrigt
återfinner en i ögonen fallande brist på sinne för skillnaden mellan högre
och lägre, mellan »kött» och ande samt den trängre lutherdomens
välmenta, men missriktade strävan att förandliga allt, även det
banalaste, att genomföra en slags materiellt religiös synpunkt,
enligt vilken allting är en gudstjänst: »Schaffen und Streben», gods
och penningar, äta och dricka — med ett ord: att den innehåller
allt för mycket av »mera sådant» (»und desgleichen»),

I överensstämmelse härmed står, att denna katekes även i
fråga om uttrycket och språket är allt annat än ett mästerverk.
Luthers språk, då han ej skriver på det av honom och hans samtid
lättare handhavda latinet, är ehuru ibland högstämt eller
åtminstone färgrikt och friskt, ofta alldagligt, platt och otympligt, hans
katekes stundom hart när obegriplig utan de av annan hand gjorda
latinska översättningarna, något att besinna för dem, som ideligen
vilja återföra den svenska katekestextens vid skilda tider med hjälp
av dessa översättningar förbättrade uttryck till en ordagrannare
överensstämmelse med Luthers tyska grundtext. Jag väljer som

1 Jag nämner ytterligare den ännu i vår katekes oavkortade
uppräkningen i fjärde bönen av vad som är att betrakta som »dagligt bröd» — ett
motstycke till den lyckligen utlevade kyrkobönen om krigsmakten till lands
och vatten, alla lovliga näringar och stånd etc.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1926/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free