- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
56

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - IV. Kult och ekstas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sammankomster, då de äro i kyrkan eller sjunga några av sina egna
andliga sånger. Konovalov anför den ortodoxa missionären M.
Golovkin. Denne bad en gång vid ett samtal med sekteristen Ivan
Utitski denne sjunga några av sekteristernas andliga sånger. »Under
sången stampade Utitski takten med fötterna, klappade händerna,
grät och stönade. Undan för undan blev hans röst starkare och hela
hans gestalt gav ett intryck av raseri.»[1] Som vi sett äro ju ock de
sekteristiska sångerna med sitt oupphörliga upprepande av samma
ord synnerligen ägnade att framkalla ekstas.

De chlystiska återlösarna och gudamödrarna bevisa i allmänhet
sin värdighet genom särskilt kraftiga och ovanliga ekstatiska
fenomen. Om en gudamoder sägs, att »de utvalde henne, Afrosin’a,
till gudamoder därför, att när hon går i ringen, så börjar samtidigt
den hel. Ande darra i hennes underliv som en duva.»[2] I detta fall
är det av intresse att lägga märke till den realism, som ofta utmärker
de ryska ekstatikerna. Den hel. Ande visar tydligt för de trogna, att
kvinnan i fråga har en gudamoders värdighet därigenom, att han
låter hennes underliv darra, som skulle ett foster röra sig därinne.
Med sin vana att ge förklaringar till Bibelns berättelser i sin egen
anda, tyda de även orden i Luk. 1:41 »När då Elisabeth hörde Marias
hälsning spratt barnet till i hennes liv och Elisabeth blev uppfylld
av helig Ande», på sitt eget vis. Enligt chlysterna skedde detsamma
med Elisabeth som med den ovannämnda gudamodern. Anden
verkade i henne så, att hennes underliv darrade.

Darrningar i hela kroppen förekomma ofta. Dingelstedt ger
några exempel härpå. En sekterist L’ubavin säger att »över honom
brukade falla en för honom oförståelig skakning, som kunde vara
från två minuter till en timma, och under vilken tid han ej vet, vad
han talar, eller vad han gör.»[3] En annan berättar om en av sina
trosbröder: »Plötsligt kom något över honom; han började först
skaka, sedan bleknade han mer och mer, dog liksom fullständigt
bort och blev förskräcklig — ytterst förskräcklig, rullade med ögonen,
skakade och vred sig. Efter en stund kom min »strannik[4] till sig
igen och sade oss, att över honom hade kommit den hel. Ande.»[5]


[1] Konovalov, a. a., s. 23.
[2] N’etja’ev, D’ela sl’edstvennich o raskolnikach komissij XVIII v’ek’e,
s. 113.
[3] Dingelstedt, a. a., s. 4.
[4] Eg. pilgrim, främling.
[5] Dingelstedt, a. a., s. 241.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free