- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
148

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hans Cnattingius, Om fromhetslivet i Linköpings stift under sjuttonhundratalet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148

HANS CNATTINGIUS

så klart formulerade, att man icke heller vill hålla för troligt, att
de återgivits på ett missvisande sätt.

Samtalet fortsattes den ?9 november hos dåvarande
konsistorienotarien magister Wennerdahl. Då hade också gymnasieadjunkten
magister Litzenius infunnit sig. Där talades 0111 överheten, om Ordets
hörande och om nattvarden. I medelpunkten för diskussionen stod
frågan om det invärtes, omedelbara ljuset, av Ekman riktigt
karakteriserad »såsom grunden til hele systemet». Enligt referatet
företrädde Strokirch härvidlag en tämligen avancerad radikalpietism
och gick längre än Sven Rosén.1 Han hävdade, att Gud genom sin
allmänna nåd uträttade detsamma hos hedningarna till deras
salighet utan Ordet, som han verkade hos de kristna genom Ordet.
Hedningarna hade genom en omedelbar nåd kunskap om Kristus och
en »fidem implicitam in Christum». De kände Kristi försonings kraft.
För sin radikala lära om den fulla uppenbarelsen för hedningarna
åberopade Strokirch Skriften. I synnerhet utspann sig ett livligt
meningsutbyte kring Strokirchs tolkning av Rom. 5: 18: »såsom för
ens synd är fördömelse kommen öfwer alla menniskor: så kommer
ock genom ens retferdighet, lifsens retferdning öfwer alla menniskor».
Spörsmålet dryftades även under ett enskilt samtal, som Ekman och
Strokirch hade den 30 november.

Samma tankar utvecklade Strokirch vidare i en nyfunnen skrift
om åtta handskrivna folioblad, daterad Dala den 23 januari 1740
och ställd till magister Wennerdahl.2 Strokirch hade sänt denne ett
manuskript, som han träffat på bland de papper han medtagit
från Stockholm, emedan han menat, att det på ett utmärkt sätt
belyste själva huvudfrågan om »thet inre med thet yttre skrefne
Ordets harmonie», vilken vore »then allom menniskiom hälsosamma
Guds Nåds uppenbahrande i Kristo Jesu». Det hade varit Strokirchs
avsikt, att Wennerdahl skulle genomläsa manuskriptet samt, om han
fann det lämpligt, vidarebefordra det till komminister Ekman.
Wennerdahl hade i stället själv hopskrivit en utförlig vederläggning,
som bestred varje tal om lumen internum. Framdeles hoppades
Strokirch få tillfälle ingå i svaromål på en del av Wennerdahls
argument. Denna gång ville Strokirch utreda själva huvudfrågan, så
formulerad: »Om then förste Adams brott och synd är i sig sielf

1 Jfr ibdm s. 40, 43, 400.

2 I original i H 54: 2 n:o 42. LiSB.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free